Przed
trzema laty, na terenie stanowiska archeologicznego Tehuacán, podczas prac wykopaliskowych w centralnej grupie
budowli, archeolodzy pod kierunkiem Noemi Castillo Tejero natrafili na
pozostałości konstrukcji wzniesionej w latach 1000-1200 n.e., w której
umieszczono niewielki ołtarz o wysokości jednego metra, ze stopniami i
balustradami. Ponieważ na jego bocznych stronach umieszczono ludzkie czaszki, a
zatem badacze nazwali go „Ołtarzem czaszek”. W tym samym miejscu znaleziono
również kości ludzkie i w związku z tym postanowiono dokładniej zbadać wnętrze
budowli.
Budowla z "Ołtarzem czaszek" (fot. Noemi Castillo Tejero, INAH) |
Okazało się, że miejsce pochówków sięgało głębokości jednego
metra i zajmowało powierzchnię 4 metrów kwadratowych, a szczątki kostne
należały do ponad 40 osób zarówno dorosłych, jak i dzieci. W północno-wschodnim
narożniku złożono natomiast jedenaście glinianych rzeźb znanych jako xantile i jedną dodatkową przy murze po
stronie zachodniej. Xantile zostały
zbadane przez specjalistów, poddane pracom konserwatorskim i obecnie trafiły na wystawę w muzeum na terenie stanowiska archeologicznego Tehuacán.
Xantile znalezione przy "Ołtarzu czaszek" (fot. Noemi Castillo Tejero, INAH) |
Wizerunek bóstwa śmierci (fot. Melitón Tapia, INAH) |
Monserrat
Salinas Rodrigo, jedna z trójki profesorów odpowiedzialnych za prace
restauratorskie wyjaśniła, że niektóre xantile
zachowały się jedynie we fragmentach, gdyż zostały celowo zniszczone podczas
rytuału zamknięcia wcześniejszej budowli.
Jeden z xantili z Tehuacan (fot. Melitón Tapia, INAH) |
W
zebranej kolekcji zachowały się trzy niepełne przedstawienia bóstwa Xipe Totec z jego ciałem odartym ze
skóry, a także wizerunek boga deszczu Tlaloka
z charakterystycznymi goglami i kłami oraz resztkami błękitnego barwnika.
Wszystkie xantile pochodzą z późnego
okresu postklasycznego, z lat 1100-1521.
Głowa jednego ze znalezionych xantili (fot. Melitón Tapia, INAH) |
Noemí
Castillo Tejero podkreśla, że szczególnie wyróżnia się jeden z xantili, który zachował do dziś
najwięcej ze swej dawnej polichromii. Jego prawa strona została pomalowana na
czerwono (symbol życia), a lewa – na czarno (symbol śmierci). Na szyi natomiast
można dostrzec rodzaj naszyjnika w kolorze niebieskim z żółtymi otoczkami.
Pozostałości dawnych barwników na jednym z xantili (fot. Melitón Tapia, INAH)
|
Jak
podaje Noemí Castillo Tejero, xantile były bardzo popularne na całym obszarze
zamieszkiwanym przez przedstawicieli kultury Popoloca. Do chwili obecnej, na terenie stanowiska
archeologicznego Tehuacán, dużą ilość
glinianych xantili znaleziono w
budowlach o charakterze mieszkalnym, gdzie kapłani mieli swoje ołtarze.
Głowy xantili z Tehuacan (fot. Melitón Tapia, INAH) |
Źródła
historyczne podają, że dawni Popoloca
zamieszkiwali ziemie południowego stanu Puebla i północnego stanu Oaxaca już od
około 650 r. n.e. Ich ekspansja nastąpiła w latach 900-1100, osiągając apogeum
w okresie pomiędzy upadkiem tolteckiej Tuli
a przybyciem Mexików w XV wieku. Do ich ośrodków należały: Tecamachalco, Tepexi i Tehuacán (w stanie Puebla) i Coixtlahuaca (w stanie Oaxaca).
Kolejny z zachowanych fragmentów jednego z xantili (fot. Melitón Tapia, INAH) |
Zobacz
też: "Fotogaleria - Xantile"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz