Sztuka naskalna zachowana na
wybrzeżu Chile pokazuje, jak dawni łowcy-zbieracze z tego regionu wykorzystywali
harpuny i tratwy podczas polowań na morskie zwierzęta. Malowidła, wykonane
intensywnym kolorem czerwonym (pigmentem uzyskanym z tlenku żelaza) pochodzą
sprzed 1500 lat i można na nich dostrzec wieloryby, lwy morskie, mieczniki,
mątwy, marliny, żółwie i rekiny. Świadectwa archeologiczne sugerują, że ludność
zamieszkująca El Médano – dolinę położoną pomiędzy Oceanem Spokojnym a pustynią
Atakama w prowincji Antofagasta, w północnym Chile – specjalizowała się w połowach zwierząt morskich,
wykorzystując haczyki wykonane z muszli, kości, kolców kaktusów i miedzi oraz
tratwy sporządzone ze skór lwów morskich.
Jeden ze skalnych bloków z malowidłami w Izcuña (fot. Benjamin Ballester) |
Benjamín Ballester z Université
Panthéon-Sorbonne w Paryżu, jeden z prowadzących badania i główny autor
artykułu opublikowanego w czasopiśmie Antiquity
przekazał, że sztukę naskalną w El Médano odkryto już w 1918 roku, ale przez
tysiąc lat wiedzieli o niej jedynie okoliczni mieszkańcy z rybackiej wioski
Paposo. Obecnie prace prowadzone są w parowie Izcuña, leżącym kilka mil na
północ od El Médano, gdzie na 24 blokach skalnych natrafiono na 328 malowideł.
Chociaż część z nich wyblakła z powodu wilgoci związanej z panującą tam gęstą
mgłą, to i tak wystarczająco dużo zachowało się do obecnych czasów. Malowidła,
których tematyka została oparta na codziennych doświadczeniach łowców-zbieraczy
ukazują sceny połowów z użyciem harpunów.
Scena połowów (fot. Benjamin Ballester) |
Najczęściej pojawiającym się
motywem są duże wizerunki zwierząt morskich, które zazwyczaj są rzadko
przedstawiane na tego typu malowidłach. Jak podkreśla Benjamín Ballester, w
scenach połowów zwierzęta jako zdobycze mają zawsze przesadzone rozmiary i są niekiedy cztery
razy większe niż wizerunki tratw, a zatem to łupy miały być protagonistami
scen. Kontrastuje to z pozbawionymi detali i wykonanymi prostymi liniami
postaciami ludzi, w przypadku których ograniczano się zazwyczaj do ukazania
nakrycia głowy.
Jedno z malowideł naskalnych w Izcuña (fot. Benjamin Ballester) |
Zdaniem uczonych, sztuka naskalna
w Izcuña dostarcza informacji na temat strategii połowów: organizacji pracy,
przygotowania odpowiedniej ilości harpunów, zajęcia odpowiedniej pozycji
podczas ataku, znajomości poruszania się zwierząt podczas pogoni i polowania.
Jednocześnie malowidła świadczą o posiadaniu przez łowców-zbieraczy wiedzy o
anatomii zwierząt. Benjamín Ballester zwraca uwagę na fakt, że malowidła
zazwyczaj przedstawiają moment zakończonego sukcesem polowania, kiedy zwierzę
jest już przebite harpunem, a zatem bardziej chodziło o uwiecznienie
odniesionego sukcesu niż o same połowy.
Maya Murals Found in Family Kitchen
OdpowiedzUsuńhttp://www.whitewolfpack.com/2012/09/exclusive-pictures-maya-murals-found-in.html
Dziękuję bardzo za link. Pozwoliłam sobie zamieścić go w poście (z 11 września 2012 r.), w którym Agnieszka pisała o odkryciu tych majańskich malowideł.
OdpowiedzUsuń