W
muzeum przy stanowisku archeologicznym Xochicalco (stan Morelos, Meksyk)
zorganizowano wystawę poświęconą rzeźbie, która przedstawia Xochiquetzal, boginię wiązaną z żyznością
i kwiatami. Z tej okazji, kuratorki wystawy, Elvira Pruneda Gallegos i
Enoé Mancisidor Pérez postanowiły przypomnieć dzieje
tego monolitu. Historia rozpoczyna się w 1866 roku, kiedy to dowództwo wojsk
francuskich powołało specjalną komisję, która miała zebrać zabytki
archeologiczne i tym samym przyczynić się do rozsławienia zarówno cesarza
Maksymiliana I, jak i samego Napoleona III. Do Xochicalco przybyła wówczas
ekspedycja, którą kierowali kapitan Louis Doutrelaine i archeolog
Léon-Eugène Méhédin. Prace prowadzono niezbyt ostrożnie, przekopując dawne budowle
w poszukiwaniu „skarbów”. I tak odkryto rzeźbę z wizerunkiem bogini, chociaż
nie jest znane jej oryginalne umiejscowienie na terenie Xochicalco.
Monolit na wystawie w Xochicalco (fot. Joanna Morayta, INAH) |
Początkowo
Francuzi zamierzali zabrać znalezisko, ale ze względu na trudności z ruszeniem
ważącego 1,6 tony monolitu, pozostawili go na ziemi, pod gołym niebem. Wkrótce
rzeźba, nazywana przez okolicznych mieszkańców „Indiana” lub „La Malinche”,
stała się celem szczególnych pielgrzymek, a mianowicie przybywały tam kobiety,
prosząc boginię o to, by dała im dobrych mężów, którzy nie będą ich bili.
Trwało to do 1887 roku, kiedy do Xochicalco przybył antropolog Eduard Seler i
na podstawie elementów ikonograficznych wykazał, że rzeźba przedstawia boginię Xochiquetzal.
Fotografia monolitu z wizerunkiem bogini Xochiquetzal wykonana w 1937 r. (INAH) |
Pod
koniec XIX wieku, archeolog Leopoldo Batres chciał zabrać rzeźbę do Sali
Monolitów w ówczesnym Muzeum Narodowym, ale mieszkańcy pobliskiej miejscowości
Tetlama ukryli zabytek na terenie swojej parafii. W 1910 roku, w związku z
obchodami stulecia niepodległości Meksyku, Leopoldo Batres uzyskał w końcu
zgodę na przewiezienie rzeźby, ale mieszkańcy Tetlama chcieli otrzymać w zamian
pozwolenie na zasiewanie ziem przylegających do stanowiska archeologicznego.
Realizację przerwała jednak rewolucja.
Ustawianie rzeźby w Muzeum Regionalnym Cuauhnáhuac w Cuernavaca (Fototeca Juan Dibernard) |
W 1930 roku, wozem ciągnionym
przez woły przetransportowano rzeźbę do miasteczka Temixco, a stamtąd do
Cuernavaca, gdzie umieszczono ją w tamtejszym Pałacu Cortesa, w którym jeszcze
wówczas mieściły się biura rządowe. Później, w latach 70. XX wieku, gdy Pałac
Cortesa stał się siedzibą Muzeum Regionalnego Cuauhnáhuac, ustawiono monolit
jako główny eksponat w sali poświęconej kulturze Xochicalco. W 2018 roku
przewieziono rzeźbę do Narodowego Muzeum Antropologii w mieście Meksyk na
wystawę poświęconą kwiatom w kulturze Meksyku, a po jej zakończeniu monolit z wizerunkiem
bogini Xochiquetzal
trafił do Xochicalco, gdyż Pałac Cortesa w
Cuernavaca ucierpiał podczas trzęsienia ziemi we wrześniu 2017 roki i nadal trwają tam prace restauratorskie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz