Cztery
lata temu odkryto szczątki kostne osób, należących do dużej grupy
sprzymierzeńców Cortesa, która została pojmana w Zultépec-Tecoaque (stan Tlaxcala,
Meksyk) (post: "Zultepec-Tecoaque dostarcza nowych informacji na temat pierwszych lat hiszpańskiego podboju"). Eksperci skrupulatnie badali wszystkie znaleziska i starali
się ustalić, co wydarzyło się podczas sześciu miesięcy od momentu zatrzymania
tej karawany w dniu 24 czerwca 1520 roku, kiedy to ludność Acolhua z Zultépec-Tecoaque stopniowo składała w
ofierze jeńców, wśród których byli pochodzący z różnych regionów Mezoameryki
mężczyźni, kobiety i dzieci. Archeolodzy Enrique Martínez Vargas i Ana María Jarquín Pacheco z
Narodowego Instytutu Antropologii i Historii (INAH) przedstawili obecnie
rezultaty swych prac, w tym rekonstrukcję wyglądu niektórych ofiar.
Rekonstrukcja wyglądu dwóch osób złozonych w ofierze; szczątki ludzkie i artefakty znalezione w Zultépec-Tecoaque (fot. Mauricio Marat, INAH) |
Stanowisko archeologiczne Zultépec-Tecoaque (fot. Mauricio Marat, INAH)
|
Uzyskano również nowe
informacje na temat tzompantli
(„ściany czaszek”), która znajdowała się po południowej stronie okrągłej
świątyni w Zultépec-Tecoaque.
Archeolodzy odtworzyli wygląd rzędów z czaszkami 14 osób. Czaszki były umieszczane
w parach mężczyzna-kobieta, przy czym w części centralnej ulokowano czaszki
totonackich mężczyzn, kilku Hiszpanek, mulatki i kobiety z Tlaxcalla. Obecność czaszek należących do kobiet nieco zaskoczyła
badaczy, gdyż – jak podkreśla Enrique
Martínez Vargas – zazwyczaj składano w ofierze wojowników i to ich czaszki
najczęściej umieszczano na tzompantli.
Jednak w przypadku Zultépec-Tecoaque zdołano ustalić, że
wszystkie te kobiety były ciężarne w momencie śmierci, a w kosmogonii
mezoamerykańskiej kobiety zmarłe podczas porodu były postrzegane tak, jak
wojownicy ginący na polu walki i towarzyszyły słońcu w jego podróży przez świat
podziemny.
Stanowisko archeologiczne Zultépec-Tecoaque (fot. Mauricio Marat, INAH)
|
Aspekt
rytualny jest widoczny również w przypadku innych złożonych w ofierze osób i
zdaniem badaczy, mieszkańcy Zultépec-Tecoaque odtwarzali w ten sposób mity
o stworzeniu świata.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz