środa, 26 sierpnia 2020

Porównanie sposobu wyrażania emocji w Mezoameryce i w kulturze Zachodu

Oryginalny artykuł: Ancient sculptures hint at universal human facial expression across cultures

Od dziesiątek lat toczy się debata na temat wyrażania emocji poprzez mimikę twarzy, czy ma ona podłoże biologiczne i wynika z ludzkiej natury czy też związana jest z przynależnością kulturową. Wcześniejsze porównania mimiki twarzy w przypadku różnych społeczeństw dotyczyły osób, które w pewnym stopniu miały kontakt z ludźmi Zachodu i mogli być pod wpływem ich praktyk kulturowych. Obecnie Alan Cowen i Dacher Keltner z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley postanowili skupić się na ludziach, którzy nie mieli żadnego kontaktu z cywilizacją Zachodu i wybrano kultury Mezoameryki. Prekolumbijskie figurki, reliefy i rzeźby przedstawiają osoby z różnymi wyrazami twarzy i dzięki temu umożliwiały zbadanie, czy ukazywanie emocji w Ameryce prekolumbijskiej na długo przez kontaktem z Europejczykami jest zbliżone do podobnych przedstawień w kulturze Zachodu.

Prekolumbijskie artefakty wykorzystane w badaniach:
A) Rzeźba Majów z Tonina, ukazująca jeńca (fot. Mauricio Marat, INAH);
B) Figurka Majów z Campeche przedstawiającą torturowanego jeńca (fot. Justin Kerr);
C) Figurka Majów przedstawiająca mężczyznę dźwigającego wielki kamień (fot. Justin Kerr);
D) Figurka z Zachodniego Meksyku ukazująca kobietę i mężczyznę (fot. LACMA);
E) Figurka Majów przedstawiająca kobietę z dzieckiem (fot. Princeton University Art Museum);
F) Figurka Majów z postacią wojownika (fot. Fine Arts Museums of San Francisco);
G) Figurka Majów przedstawiająca gracza w piłkę (fot. University of Maine);
H) Figurka z Zachodniego Meksyku przedstawiająca mężczyznę grającego na bębnie (fot. LACMA)
Alan Cowen i Dacher Keltner zainteresowali się pochodzącymi sprzed 3500-600 lat  figurkami, rzeźbami i reliefami prekolumbijskimi, które przedstawiają osoby w konkretnym kontekście, mają rozróżnialne wyrazy twarzy i zostały uznane przez ekspertów za autentyczne. Badacze wybrali z różnych kolekcji muzealnych 63 artefakty, które spełniały wszystkie trzy powyższe kryteria i ukazywały osoby w ośmiu łatwych do zidentyfikowania kontekstach: 1) pojmane jako jeńcy, 2) torturowane, 3) dźwigające ciężkie przedmioty, 4) obejmujące inną osobę, 5) trzymające dziecko, 6) przygotowujące się do walki, 7) grające w piłkę, 8) grające na instrumentach muzycznych. Następnie uczeni tak przygotowali fotografie artefaktów, aby oddzielić twarze od pełnych postaci i tym samym pozbawić je kontekstu. 325 ochotników miało określić kategorie wyrażanych emocji. Osoby uczestniczące w badaniach, patrząc jedynie na twarze przewidywali wyrażenie cierpienia u ludzi torturowanych, determinację i wysiłek u osób dźwigających ciężary, gniew w kontekście walki, radość lub podniecenie u osób trzymanych lub obejmowanych przez inne czy też smutek w przypadku pokonanych. Niezależnie od tego, 114 innych osób miało opisać słowami, jak ludzie Zachodu wyraziliby na twarzy emocje związane z każdym z ośmiu kontekstów.

Artefakty Majów wykorzystane w badaniach.
U góry i na dole: figurki z wyspy Jaina (fot. Justin Kerr i Museum of Fine Arts);
w centrum: detal z nadproża z Laxtunich przestawiający prezentację jeńców
(fot. Kimbell Art Museum) 
Analizy wykazały, że mimika twarzy ukazana na artefaktach z Mezoameryki odpowiadała tej z kultury Zachodu w co najmniej pięciu różnych, możliwych do zinterpretowania rodzajach wyrażania emocji. Są to: 1) ból, cierpienie (często w odniesieniu do tortur), 2) determinacja i wysiłek (często związane z dźwiganiem ciężarów), 3) gniew (w kontekście wojennym), 4) radość (przy kontaktach rodzinnych i społecznych) oraz 5) smutek (często związany z pojmaniem w niewolę i porażką). Zdaniem badaczy, potwierdzałoby to pogląd, że jesteśmy biologicznie przygotowani do wyrażania pewnych emocji i że istnieje uniwersalna mimika twarzy, która określa te same emocje w różnych kulturach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz