Dawne miasto Zapoteków – Mitla – położone jest w odległości około 40 km od stolicy meksykańskiego stanu Oaxaca. Mitla rozwijała się już od 200 r., ale w owym czasie w tym regionie dominowało Monte Alban i mniejsze ośrodki nabrały znaczenia dopiero po jego upadku, około 750 r.
|
Pozostałości budowli w Mitli |
Obecna nazwa miasta jest przekształceniem słowa Mictlan, które w języku nahuatl oznacza „miejsce zmarłych”. W języku Zapoteków określano je jako Lyobaa – „miejsce spoczynku” i zgodnie z dawnymi relacjami w Mitli grzebano osoby o wysokim statusie społecznym, pochodzące z innych miast zamieszkiwanych przez Zapoteków.
|
Jedna z budowli w Mitli |
Budowle, które można obecnie podziwiać pochodzą z późnego okresu klasycznego (lata 600-900), gdyż większość wcześniejszych konstrukcji rozciągała się na terenie zajętym dziś przez współczesne miasto. Pierwsze prace restauratorskie w Mitli prowadził Leopoldo Batres w latach 1901-02, a w latach 1934-35 wykopaliskami archeologicznymi kierowali Alfonso Caso i Daniel Rubin de la Borbolla.
|
Budowla w Grupie Kolumn |
Centralna część Mitli obejmuje pięć grup architektonicznych, nazwanych: Grupa Adobes, Grupa Arroyo, Grupa Iglesia, Grupa Kolumn i Grupa Południowa. W każdej z nich znajdują się budowle z pomieszczeniami lub platformy otaczające plac bądź dziedziniec. Wznoszono je z kamienia lub adobe (bloków gliny suszonych na słońcu). Niektóre budowle mają gładkie mury, podczas gdy inne wykończone są wspaniałymi mozaikami kamiennymi, wykonanymi z niezwykłą wprost precyzją i świadczącymi o wielkiej zdolności miejscowych artystów. Wyróżnia się przede wszystkim Grupa Kolumn z wyjątkowo ozdobnymi i wypracowanymi zdobieniami fasad budowli. Ta część miasta mogła służyć celom publicznym lub ceremonialnym. Nazwa tego kompleksu nawiązuje do Salonu Kolumn, gdzie zachowało się sześć monolitycznych kolumn, które niegdyś podtrzymywały dach.
|
Budowla z Salonem Kolumn |
|
Salon Kolumn |
Salon Kolumn połączony jest korytarzem z Pałacem, którego nie tylko fasady, ale i wewnętrzne mury są bogato zdobione kamiennymi mozaikami o wzorach geometrycznych. Do tamtejszych pomieszczeń mieszkalnych prowadzi tylko jedno wejście.
|
Pałac
|
|
Kamienne mozaiki zdobiące wnętrze Pałacu |
Fasady i posadzki budowli były pokryte stiukiem i pomalowane na czerwono. W niektórych miejscach zachowały się jeszcze pozostałości czerwonego pigmentu.
|
Pozostałości czerwonego pigmentu na kamiennej mozaice |
W Grupie Kolumn znajdują się trzy czworokątne patia o różnych rozmiarach, oznaczone jako D, E i F. Na Patio E prowadzą monumentalne schody, a wokół niego zachowały się jedynie pozostałości Budowli 17, 18 i 19. Dawne budynki zostały całkowicie zniszczone przez Hiszpanów, a z pochodzących z nich kamieni wzniesiono w pobliżu kościół katolicki.
|
Widok na Patio E |
|
Widok na Patio E |
|
Pobliski kościół wzniesiony z kamieni pochodzących z dawnych budowli w Mitli |
Podziemnymi wejściami przy Patio F można dostać się do dwóch grobowców. Oba zbudowane są na planie krzyża i bogato dekorowane kamiennymi mozaikami.
|
Podziemne wejście do grobowca |
Zgodnie z tradycją grzebalną, gdy składano w grobie kolejną osobę i towarzyszące jej dary, szczątki wcześniej zmarłych i pochowanych przenoszono i umieszczano po bocznych stronach komnaty.
|
Komnata grobowa
|
|
Kamienne mozaiki zdobiące ściany komnaty grobowej |
Poza centralną częścią miasta rozciągała się strefa mieszkalna, położona w kierunku południowego brzegu pobliskiej rzeki. Dane archeologiczne dowodzą, że z czasem w Mitli zaczęły pojawiać się wpływy Misteków, którzy niekiedy zawierali z Zapotekami alianse polityczne poprzez małżeństwa.
|
Jedna z budowli w Mitli |
Mitla była nie tylko ważnym ośrodkiem politycznym i religijnym, ale również handlowym. Leżała w uprzywilejowanym miejscu, z którego prowadziły szlaki handlowe na wybrzeże stanu Oaxaca, do centralnych dolin, w stronę Przesmyku Tehuantepec i do jeszcze bardziej odległych regionów, co ułatwiało kontakty z przedstawicielami innych kultur Mezoameryki. Mitla pozostawała aktywnym miastem aż do czasów hiszpańskiej konkwisty.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz