Oryginalny artykuł: Avanza el proyecto Arqueológico Teteles de Ávila Castillo, en Puebla
Po dziesięciu latach badań na stanowisku archeologicznym Teteles de Ávila Castillo, położonym w gminie o tej samej nazwie w meksykańskim stanie Puebla, odnotowano znaleziska, które potwierdzają hipotezę, że był to ośrodek ceremonialny zamieszkały przez dawną kulturę z Sierra Norte, której przedstawiciele z nieznanych powodów wyemigrowali do Teotihuacan, Cantony lub Choluli, a następnie powrócili, aby złożyć hołd swoim przodkom. Ich cechy kulturowe są typowe dla grup Totonaków.
Stanowisko archeologiczne Teteles de Avila Castillo (fot. INAH) |
Jedna z budowli w Teteles de Avila Castillo (fot. INAH) |
Materiał archeologiczny znaleziony podczas wykopalisk w Budowli 2, taki jak skorupy naczyń ceramicznych, fragmenty spalonej ceramiki, polerowane wyroby kamienne oraz rzeźbione przedmioty z obsydianu i bazaltu sugeruje, że Tetelictic (lub „Los Cerritos”), jak nazywają to miejsce okoliczni mieszkańcy, które to określenie wywodzi się od słowa tetel, oznaczającego w języku nahua „kamienny kopiec”, sięga końca średniego okresu formatywnego (600 r. p.n.e.), kiedy to, jak się uważa, nastąpiła wzmożona działalność człowieka, a w okresie protoklasycznym (lata 200 p.n.e.-100 n.e.) zaznaczył się czas największej świetności. Przedmioty znalezione w tej konstrukcji piramidalnej o podstawie 50 x 27 metrów i wysokości sześciu metrów będą analizowane w laboratorium.
Jeden z artefaktów znalezionych podczas wykopalisk (fot. INAH) |
Prace w Teteles de Ávila Castillo rozpoczęły się w 2014 roku, a ich celem było zbadanie, uratowanie i ochrona pozostałości dawnego centrum ceremonialnego w północno-wschodniej części stanu Puebla, po tym jak posiadłość o powierzchni 12 hektarów została podarowana przez towarzystwo Tzoncoyotl. Na tym terenie znajduje się 16 budowli piramidalnych o różnych rozmiarach.
Prace archeologiczne w Teteles de Avila Castillo (fot. INAH) |
Jeśli chodzi o znaczenie tego miasta, Diez Barroso Repizo podkreśla, że jego plan urbanistyczny pozwalał na obserwację Słońca dla rejestrowania cyklu rolniczego, na co wskazuje ustawienie w jednej linii głównej piramidy (Budowli 1) z gwiazdą Canopus, widoczną jedynie w lutym, kiedy to rozpoczynał się cykl rolniczy i który według tradycji ustnej przekazanej przez kronikarza z Yaonahuac, Cirilo Salazara Morenosa, związany był z kultem bogini Nantehuitz („Naszej Matki z Południa”), której dawni mieszkańcy pozostawiali w darze przedmioty z obsydianu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz