Oryginalny artykuł: Maya ruler burned bodies of old dynasty during regime change, charred human remains reveal
W artykule opublikowanym w czasopiśmie Antiquty, Christina Halperin i Jean-Baptiste Le Moine (z University of Montreal, Kanada), Marta Lidia Perea Carrera (z Universidad de San Carlos, Gwatemala) i Katherine Miller Wolf (z University of West Florida, USA) przedstawiają rezultaty badań wykopaliskowych prowadzonych na terenie stanowiska archeologicznego Ucanal w Gwatemali. Okazało się, że w królestwie Majów zwanym K’anwitznal (obecnie Ucanal) początek IX wieku związany był z ważnymi zmianami na arenie politycznej. Na tronie zasiadał tam wówczas Papamalil (lub Papmalil), którego imię zdaje się mieć obce pochodzenie. Władca ten nie używał typowego dla Majów tytułu k’uhul ajaw z glifem-emblematem miasta, a jedynie ochk’in kaloomte’, prestiżowego tytułu wysokiej rangi. Chociaż nie znamy dokładnej daty objęcia przez niego tronu, to inskrypcje z innych miast wspominają wydarzenia z jego życia z lat 814-859 i mogą dowodzić jego wpływów politycznych w południowej części Nizin Majów. Jego wizerunki pojawiają się na poświęconych w 820 roku Ołtarzach 12 i 13 w Caracol, w towarzystwie tamtejszego króla K’inich Toobil Yopaat. Z kolei inskrypcja na Steli 32 z Naranjo, również z 820 roku podaje, że Papamalil mógł nadzorować rytuały związane z tamtejszym władcą w 814 roku. Wzmianki pojawiają się też w Nakum i Ceibal.
Po lewej: plan Ucanal z zaznaczonym miejscem, w którym wznosi się Budowla K-2, po prawej: rekonstrukcja Budowli K-2 (źródło ilustracji: publikacja w Antiquity) |
Depozyt ofiarny, określany jako Pochówek 20-1, zawierał szczątki czterech dorosłych osób. W przypadku jednej nie zdołano określić płci, trzy pozostałe to mężczyźni. Ozdoby obejmowały fragmenty wykonanych z zielonego kamienia zawieszek, paciorków i plakietek, przedmioty z obsydianu, mozaiki z muszli morskich, zawieszki z zębów ssaków, perforator z kości oraz artefakty z ceramiki, pirytu i łupków. Wszystko wskazuje na to, że ludzkie kości i ozdoby pochodziły z jakiegoś królewskiego grobowca (lub grobowców) z późnego okresu klasycznego.
Ozdoby znalezione w Pochówku 20-1 (fot. Christina Halperin) |
Autorzy uważają, że depozyt był częścią rytuału och k’ahk’ tu mukil („wprowadzanie ognia do grobowca”), który oznaczał symboliczną i dosłowną destrukcję wcześniejszej dynastii w K’anwitznal. Biorąc pod uwagę czasy (lata 773-881) i okres sprawowania władzy przez Papamalil (lata 814-859), uczeni sądzą, że był on kluczową postacią w zmianach zachodzących w tym regionie. Datowanie radiowęglowe szczątków ludzkich wykazało, że jedna z osób znalezionych w Pochówku 20-1 zmarła w latach 660-775.
Artefakty pochodzące z Pochówku 20-1 (fot. Christina Halperin) |
Ilość i jakość spalonych i połamanych ozdób wskazują, że pochodzą one z królewskiego grobowca. Natrafiono na fragment diademu z wizerunkiem boga Hu’unal, plakietkę udekorowaną symbolem maty (wiązanej u Majów z władzą królewską) i dekorowany dysk z przedstawieniem boga wiatru. Odkryto też co najmniej cztery ozdoby uszu o różnych rozmiarach oraz pozostałości maski grobowej z zielonego kamienia.
Autorzy publikacji uważają, że umieszczenie depozytu wiązało się z nowym porządkiem politycznym. Chociaż w wielu przypadkach wspominane w inskrypcjach rytuały och k’ahk’ tu mukil miały na celu oddanie czci przodkom, to jednak mogły też wyrażać akty profanacji, jak stało się to w przypadku władców z K’anwitznal. Ten rytuał ognia oznaczał krytyczny moment w politycznej historii królestwa, kiedy to odrzucono wcześniejszą linię dynastyczną, rozpoczynając nową erę, co wiązało się z ponownym wejściem do grobów królewskich z późnego okresu klasycznego i rytualnym spaleniem ciał co najmniej dwóch władców i ich ozdób.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz