poniedziałek, 3 czerwca 2024

Malowidła w schronisku skalnym wzgórza Centinela

Oryginalny artykuł: Revelador hallazgo en Trujillo: descubren pinturas rupestres en refugio de cerro Centinela

W kwietniu agencja Andina poinformowała o malowidłach naskalnych, na które przypadkowo natrafił Luis De La Vega, monitorujący teren w celu zapobieżenia skutkom zjawiska El Niño. Malowidła znajdują się w schronisku skalnym wzgórza Centinela w pobliżu Trujillo (region La Libertad, Peru). Luis De la Vega niezwłocznie powiadomił o swoim odkryciu archeologa Daniela Castillo, który specjalizuje się w sztuce naskalnej. Okazało się, że malowidła pochodziły z różnych okresów i były nałożone na siebie, przypominając wyglądem palimpsest. Aby móc je zbadać Daniel Castillo musiał użyć specjalnego oprogramowania.

Malowidła znalezione w schronisku skalnym wzgórza Centinela (fot. Andina)

Części malowideł nie można dostrzec gołym okiem, inne natomiast są bardzo wyraźne. Najstarsze sięgają ery pre-ceramicznej, a najnowsze 1932 roku. Na głównej ścianie widoczne są odciski palców, które prawdopodobnie są dziełem społeczności łowców-zbieraczy. Z późniejszego okresu zachowało się malowidło przedstawiające cztery czerwone stopy i przypuszczalnie pochodzi z czasów już po użyciu ceramiki. Elementy, takie jak romb, czarne trójkąty i różne figury geometryczne, datowane są na rok 2200 p.n.e. Jeszcze inne można powiązać z czasami Inków.

Malowidła w schronisku skalnym (fot. Andina)

Są też obrazy z okresu wicekrólestwa, zwłaszcza zwroty religijne w języku łacińskim. Teren ten był częścią hacjendy zakonu jezuitów, nic więc dziwnego, że w tym miejscu natrafiono na symbole takie jak IHS. Jest tam też podpis Domingo Saesa, hrabiego Moncloa i relacje w języku hiszpańskim, które wydają się pochodzić z 1878 roku. Najpóźniejsze podpisy datowane są na początek lat trzydziestych XX wieku i prawdopodobnie są dziełem rebeliantów, uciekających tędy przed wojskiem. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz