poniedziałek, 2 października 2017

"Różowe złoto" kultury Nahuange (Kolumbia)

Oryginalny artykuł: Rose gold jewelry was all the rage with Ancient Colombians

Marcos Martinón-Torres, archeolog z University College w Londynie zwrócił uwagę na ozdoby ze złota o różowym odcieniu, które w pierwszym tysiącleciu pojawiły się na ziemiach dzisiejszej Kolumbii. O ile na obszarze andyjskim rozwinięto mistrzowską technologię pozłacania przedmiotów poprzez nakładanie cienkich płatków złota na powierzchnię mniej cennego metalu, aby wydawały się one bardziej złote niż wskazywałyby na to użyte stopy, to artefakty o różowym odcieniu, ze względu na większą zawartość miedzi w stopie zdawałyby się w rzeczywistości mniej wartościowe.

Ozdoba nosa kultury Nahuange (fot. Clark Manuuel Rodriguez / Muzeum Złota w Bogocie)
Martinón-Torres i Juanita Saenz-Samper z Muzeum Złota w Bogocie (Kolumbia) przebadali 44 artefakty z metalu o różowym odcieniu (w tym najróżniejsze naszyjniki, zawieszki, kolczyki, bransoletki i ozdoby nosa), wykonane przez przedstawicieli kultury Nahuange, która rozwijała się w latach 100-1000 n.e. Nadal niewiele wiadomo o tych ludziach, choć zręcznie obrabiali metale, o czym świadczą przedmioty znalezione na terenie wiosek rozproszonych w paśmie górskim Sierra Nevada de Santa Marta, w pobliżu wybrzeża Morza Karaibskiego.

Najróżniejsze artefakty kultury Nahuange (fot. Clark Manuuel Rodriguez / Muzeum Złota w Bogocie)
Badania wykazały, że artefakty Nahuange, mające początkowo złoty kolor, były w sposób zamierzony polerowane w celu odsłonięcia ukrytych głębiej odcieni różowego i pomarańczowego. Co prawda – jak podkreśla Marcos Martinón-Torres – przedmioty ze złota o różowym odcieniu spotykane są również w kulturze Quimbaya i u Indian Taino na Karaibach, ale to właśnie w przypadku Nahuange szczególnie wyróżnia się preferowanie tego koloru i trudno zrozumieć ich wyjątkową skłonność do „różowego złota”.

U góry: ozdoba nosa kultury Nahuange (fot. Clark Manuuel Rodriguez / Muzeum Złota w Bogocie)
Na dole: pozostałości warstwy złota, które niegdyś pokrywało całą powierzchnię ozdoby

(fot. Marcos Martinón-Torres)
Uczeni spekulują, że być może ozdoby początkowo miały złoty kolor, a odcień zmieniano na różowy stopniowo, w miarę ich używania. Na przykład, pozbawianie artefaktów ich złotego blasku mogło stanowić część rytuałów pogrzebowych, kiedy składano je w grobach zmarłych. Z drugiej strony, badania etnograficzne regionu zamieszkiwanego niegdyś przez kulturę Nahuange wykazały, że kolory czerwony i pomarańczowy mają związek z płcią żeńską, a zatem ozdoby o różowym odcieniu mogłyby być wręczane dziewczętom podczas ceremonii związanych z osiągnięciem dojrzałości płciowej. Jak zaznacza Marcos Martinón-Torres, przedmioty te mogły mieć własne życie i własną historię.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz