Zakonnik Juan de Torquemada
podawał, że na początku XVII wieku około 3000 rdzennych mieszkańców Meksyku
rozpoczęło budowę ogromnej grobli o długości czterech kilometrów, która miała
regulować przepływ wody z jezior Xaltocan i Zumpango do jeziora Texcoco i tym
samym zapobiegać powodziom nawiedzającym stolicę wicekrólestwa Nowej
Hiszpanii. Konstrukcja ta, znana wcześniej jako Calzada de San Cristóbal, a
obecnie Albarradón de Ecatepec, stała się miejscem ważnych odkryć
archeologicznych dokonanych przez Narodowy Instytutu Antropologii i Historii
(INAH), w tym bramy tunelu o długości 8,40 metra, ozdobionej 11 motywami
prekolumbijskimi: petroglifami i reliefami.
Pozostałości dawnej grobli znanej jako Albarradon de Ecatepec (fot. Edith Camacho, INAH) |
Petroglify i reliefy zdobiące wejście do tunelu (fot. Edith Camacho, INAH) |
Koordynujący pracami Raul García
Chavéz zaznacza, że co prawda w czasach kolonialnych często wykorzystywano
kamienie z rozebranych budowli prekolumbijskich i nie ma w tym nic zaskakującego,
ale na uwagę zasługuje celowe ulokowanie reliefu teocalli tuż nad wejściem do tunelu. Zdaniem archeologów, zdobienia
te mogły pochodzić z prekolumbijskich ośrodków Ecatepec i Chiconautla,
których mieszkańcy pomagali przy wznoszeniu grobli.
Łuk ozdobiony wizerunkiem świątyni teocalli (fot. Edith Camacho, INAH) |
W czasach wicekrólestwa grobla
miała trzy kanały regulujące przepływ wody. Były one umieszczone na jej
krańcach i w centrum. Podziemne przejście było wypełnione materiałem pochodzącym z różnych okresów, począwszy od
formatywnego (lata 900 p.n.e. – 150 n.e.) aż po kolonialny. Znaleziono zarówno
fragmenty prekolumbijskich żaren i bazaltowych rzeźb, jak i szkło, porcelanę i
majolikę z czasów kolonialnych. Zlokalizowano również kamienne płyty zamykające
wejście do tunelu w czasach wicekrólestwa.
Fragmenty żarna i bazaltowych rzeźb znalezione wewnątrz tunelu (fot. Edith Camacho, INAH) |
Z powodziami na tym terenie
walczono już w czasach prekolumbijskich. W 1446 roku Moctezuma I, za radą
Nezahualcoyotla polecił wzniesienie z ziemi i drewnianych pali grobli o
długości 11 kilometrów, która biegła od Iztapalapa do miejsca, w którym obecnie
znajduje się stacja metra Martín Carrera. Wiele lat później grobla została
zniszczona aby umożliwić Hernanowi Cortesowi przejście do Tenochtitlan. W
początkowym okresie wicekrólestwa, podczas budowy miasta nie wzięto pod uwagę powodzi, które zdarzają się co
30-40 lat. Jednak kiedy w 1604 roku miasto zostało podtopione, wicekról Juan de
Mendoza nakazał, aby zakonnicy Geronimo de Zarate i Juan de Torquemada nadzorowali budowę traktu w najwęższej
części systemu jezior. Miejsce to, nazywane Acalhuacan
(„nabrzeże, rampa” w języku nahuatl) zostało zaznaczone wizerunkiem łodzi w Kodeksie Xolotl. Grobla funkcjonowała
przez dwie dekady aż do 1629 roku, kiedy to miała miejsce kolejna powódź i
wówczas dodano jeszcze dwa tunele.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz