środa, 24 marca 2021

Odkrycie malowidła kultury Cupisnique

Oryginalny artykuł: Valioso hallazgo arqueologico: descubren pintura mural de mas de 3200 anos en La Libertad

Do doliny w prowincji Virú (region La Libertad, Peru) grupa osób sprowadziła ciężki sprzęt z zamiarem zrównania z ziemią wznoszącego się tam pagórka i poszerzenia w ten sposób swych pól uprawnych. Jednak, jak się okazało, pagórek krył w swym wnętrzu prekolumbijską budowlę i pochodzące sprzed okolo 3200 lat malowidło kultury Cupisnique. Nieprzemyślane działania ludzi doprowadziły do ich poważnego zniszczenia.

Teren, na którym dokonano zniszczenia prekolumbijskiej budowli (fot. Feren Castillo)

11 listopada 2020 roku, archeolog Régulo Franco Jordán został poinformowany przez znajomego o odkryciu tego malowidła i natychmiast udał się na wskazane miejsce. Okazało się, że dawna budowla została zniszczona w 60% i pozostała tylko jej część o średnicy około 15 m i wysokości 5 m. 

Pozostałości dawnej budowli kultury Cupisnique (fot. Luis Puell)

Na podstawie cech architektonicznych Feren Castillo stwierdził, że w rzeczywistości budowla przechodziła trzy fazy konstrukcyjne. Z najwcześniejszej zachowały się jedynie mury i posadzki wzniesione z adobe (glinianych bloków suszonych na słońcu). Malowidło związane jest z drugim etapem budowy i przedstawia postać antropomorficzną z cechami pająka, który w jednym ze swych odnóży zdaje się trzymać jakiś nóż.

Detal malowidła ukazujący oryginalne kolory (fot. Luis Puell)

Malowidło powstało na białym tle, z wykorzystaniem kolorów: białego, szarego, żółtego i ochry. Można też dostrzec drugi motyw ikonograficzny w kolorach szarym i czerwonym, prawdopodobnie związany z inną postacią. Zachowały się też ślady, które wskazują na późniejszą, trzecią wersję budowli, ale nie została ona jeszcze dokładnie zbadana. 

Ilustracja przedstawiająca zachowany fragment malowidła (fot. Luis Puell)

Régulo Franco Jordán i Feren Castillo uważają, że miejsce to służyło odprawianiu ceremonii religijnych. Wizerunki bóstwa wiązanego z żyznością i przypominającego wyglądem pająka często pojawiały się w ikonografii kultury Cupisnique, o której wspominał po raz pierwszy w 1929 r. Rafael Larco Hoyle.  


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz