Oryginalny artykuł: South American musical instruments reflect population relationships
Muzyka w szczególny sposób wyraża różnorodność kulturową, a badanie instrumentów muzycznych stanowi znaczące narzędzie do poznania natury społeczeństw, rekonstrukcji ich rozwoju historycznego oraz wzajemnych relacji. Ameryka Południowa jest wyjątkowo bogata pod względem dawnych kultur i języków. Grupa uczonych ze Szwajcarii, Niemiec, Chile i Wenezueli przeprowadziła badania, których celem było przeanalizowanie muzycznej różnorodności w Ameryce Południowej z systematycznym przeglądem różnych instrumentów wspominanych zarówno w rejestrach archeologicznych, jak i etnograficznych, skupiając się na wiedzy rdzennej ludności i czasach prekolumbijskich. Najwcześniejsze świadectwa instrumentów muzycznych w Ameryce Południowej pochodzą z wybrzeża Ekwadoru (kultura Las Vegas, około 5000 r. p.n.e.) i z Peru (Chilca, około 3700 r. p.n.e.). Uczeni prześledzili, jak zmieniały się instrumenty muzyczne i które z nich przetrwały do dzisiejszych czasów, a także zwrócili uwagę na ich związek z pokrewieństwami lingwistycznymi grup ludzi, którzy je wykonali.
Figurka ceramiczna kultury Moche przedstawiająca osobę grającą na fletni Pana (fot. Gabriel Aguirre-Fernández) |
Przykłady aerofonów z czasów prekolumbijskich (autorka ilustracji: Vera Primavera) |
Badania wykazały, między innymi, że niekiedy grupy ludności posługujące się spokrewnionymi językami, dzielą również takie same zestawy instrumentów muzycznych. Odkryto też powiązania na linii wschód-zachód wzdłuż dorzecza Amazonki z grupami mającymi ten sam lub podobny zestaw instrumentów pomimo dzielącej je znacznej odległości. Gabriel Aguirre-Fernández podkreśla, że bardzo użytecznym źródłem porównawczym są fletnie Pana, gdyż są szeroko rozpowszechnione w Ameryce Południowej i wykazują dużą różnorodność form. Analizując cechy fletni Pana w różnych społecznościach ustalono związki, które odzwierciedlają regionalny i kulturowy zakres ich wpływu, odpowiadający północnym Andom, południowym Andom i środkowej części Amazonii.
Fletnia Pana z kultury Chavin (fot. Gabriel Aguirre-Fernández) |
Uczeni skompilowali i uaktualnili rozległą bazę danych dotyczącą instrumentów muzycznych w Ameryce Południowej, opartą na dziele Izikowitza, dodając do niej kilka nowych wpisów (obecnie liczy 501). Baza podzielona jest na trzy grupy: aerofony, idiofony i membranofony, gdyż chordofony dotarły do Ameryki Południowej dopiero wraz z Europejczykami. Aerofony stanowią aż 46% wszystkich instrumentów, idiofony – 30%, a membranofony – 24%. Rejestr etnologiczny pokazuje, jak różnorodność instrumentów muzycznych w Ameryce Południowej zmniejszała się od czasu przybycia Europejczyków i później w czasach kolonialnych. Z kolei rejestr archeologiczny, obejmujący w większości instrumenty wykonane z gliny i kości przedstawia różnorodność głównie aerofonów, która jest jedyna w swoim rodzaju i obejmuje tysiące lat.
Procentowy podział instrumentów zebranych w bazie danych z podaniem liczby wpisów dla aerofonów, idiofonów i membranofonów (ilustracja: Gabriel Aguirre-Fernández) |
Metoda ilościowa wykazała, że instrumenty muzyczne mogą zachowywać podobieństwa i związki ukształtowane nie tylko ze względu na bliskość geograficzną, ale również powiązania lingwistyczne i kulturowe osób, które na nich grały, choć mogły zamieszkiwać znacznie oddalone od siebie ziemie. W ostatnich czterech stuleciach wpływy europejskie i afrykańskie widoczne są w większej różnorodności instrumentów i choć jedne zostały porzucone, to pojawiły się nowe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz