Majańskie
miasto Bonampak położone jest w
dżungli na terenie obecnego stanu Chiapas w Meksyku. Chociaż zamieszkujący te
ziemie Indianie Lakandoni wiedzieli o jego istnieniu, to pilnie strzegli tej
tajemnicy aż do połowy XX wieku. Co prawda, pogłoski o ruinach miasta dotarły
do uszu badacza Teoberta Malera podczas jego wyprawy w XIX wieku, ale w żaden
sposób nie zdołał do niego trafić. Za odkrywcę Bonampak często mylnie uważany jest Giles Healey. W rzeczywistości to
Carl Frey i John Bourne dotarli na teren ruin 6 lutego 1946 roku. Już wcześniej
podróżowali oni po ziemiach w rejonie rzeki Usumacinty i zaprzyjaźnili się z żyjącymi
tam Lakandonami. Bourne miał ze sobą fonograf, a odtwarzana z niego muzyka,
zwłaszcza pieśni wykonywane przez Caruso, tak zachwyciła jednego z Indian o
imieniu Chan Bor, że postanowił zaprowadzić Freya i Bourne’a do ukrytego w
dżungli miasta. Frey i Bourne zrobili wstępny plan budowli, ale po dwóch dniach
musieli opuścić to miejsce, gdyż otrzymali ostrzeżenie, że okoliczni chicleros (osoby zbierające żywicę do
wyrobu gumy do żucia) zamierzali ich okraść i zabić. 14 marca 1946 roku, Frey i
Bourne powiadomili o swym odkryciu Narodowy Instytut Antropologii i Historii w Meksyku,
a nieco później - Instytut Carnegie w Waszyngtonie. Kiedy Giles Healey
dowiedział się o ruinach miasta, nie mającego wówczas jeszcze żadnej nazwy,
udał się tam w maju 1946 roku i wykonał fotografie malowideł z tamtejszej Budowli 1. Wówczas doszło do
nieporozumienia, gdyż nie wiedziano, że chodzi o te same ruiny. Kiedy
ostatecznie ustalono to w czerwcu 1947 roku, było już za późno, gdyż wszystkie
gazety przypisywały odkrycie Healeyowi.
Freya i Bourne’a uznano za oficjalnych odkrywców dopiero w 1955 roku, w pracy
opublikowanej przez Instytut Carnegie w Waszyngtonie. Tamtejszy specjalista od
kultury Majów, Sylvanus Morley nazwał miasto Bonampak, czyli Malowane mury.
Ustalenie
oryginalnej nazwy miasta znanego obecnie jako Bonampak nie jest takie proste. Tamtejsi władcy używali bowiem
dwóch glifów-emblematów: Ak’e i Xukalnaah. Zdaniem rosyjskich badaczy,
Safronova i Beliaeva, najpierw Lacanha’,
a od końca V w. n.e. Bonampak były
kolejnymi stolicami Xukalnaah. Jednak
z tym samym glifem-emblematem Xukalnaah
związane też były inne majańskie ośrodki, leżące w tym rejonie.
W
inskrypcjach z Bonampak pojawia się
też toponim, odczytany przez Davida Stuarta jako Usiij Witz (Wzgórze Sępa), który może odnosić się do nazwy miasta
lub do tamtejszego Akropolu. Toponim Usiij Witz jako element ikonograficzny został wpleciony w nakrycie głowy władcy przedstawionego na Steli 2.
Dzieje
Bonampak były dość burzliwe, gdyż
zgodnie z zachowanymi inskrypcjami władcy Xukalnaah
byli wplątani w konflikty pomiędzy królestwami Yaxchilan, Piedras Negras
i Sak Tz’i’. Bonampak było w
jakimś stopniu zależne politycznie od leżącego w odległości 26 kilometrów Yaxchilan, gdyż to tam władcy Xukalnaah szukali schronienia w trudnych
czasach, związanych być może z rozłamem w rodzinie królewskiej. Pod nadzorem
króla Yaxchilan, w 600 r. n.e., tron objął władca Yajaw Chan Muwaan I. Wizerunek Yajaw
Chan Muwaan I, trzymającego w
ramionach laskę ceremonialną, zachował się na Nadprożu 4 z 603 r. n.e.
W
centrum Bonampak rozpościera się Wielki Plac o wymiarach 90 na 110 metrów . Po jego wschodniej i zachodniej stronie ciągną się
platformy o długości dochodzącej do 62 metrów . Tutaj też znajdują się budowle z
gładkimi, pozbawionymi inskrypcji stelami.
W
samym środku placu wznosi się ogromna Stela
1, mająca wysokość sześciu metrów. Upamiętnia ona obchody końca okresu w
dniu 9.17.10.0.0 12 Ajaw 8 Pax (2 grudnia 780
r. n.e.), obchodzone przez króla Yajaw
Chan Muwaan II. Zachowana inskrypcja wspomina objęcie tronu, odprawiane
rytuały oraz imiona rodziców. Z podanej genealogii wynika, że Yajaw Chan Muwaan II nie wywodził się z
dynastii królewskiej, gdyż jego rodzice (zarówno matka, jak i ojciec) używali
tytułu sajal, związanego a elitą
drugorzędną. Ojciec, Aj Sak Teles, zgodnie z inskrypcją pochodzącą z
Panelu Kuna-Lacanha, objął stanowiska sajala w dniu 9.15.11.17.3 4 Ak’bal
16 Xul (3 czerwca 743 r. n.e.) i był
poddanym władcy o imieniu „Węzeł” Bahlam,
sprawującego rządy w Ak’e i Xukalnaah. Nie wiadomo, co wydarzyło się
wówczas w królestwie, ale być może Aj Sak
Teles, przy wsparciu Yaxchilan, został
uznany za władcę Bonampak, czyniąc
swego syna następcą tronu.
Wielki Plac stanowił przedsionek Akropolu, obejmującego kilka tarasów, na których znajdują się
niewielkie budowle. Na niektórych do dzisiaj zachowały się pozostałości
pokrywającej je warstwy stiuku, czerwonego barwnika i dekoracji. Pod Akropolem natrafiono na ślady
wcześniejszych konstrukcji.
Budowle na najwyższym tarasie Akropolu
Pozostałości stiuku i czerwonego barwnika na jednej z budowli w Bonampak |
Przy
wejściu na Akropol wznoszą się dwie
stele. Po lewej stronie mamy Stelę 2,
przedstawiającą władcę Yajaw Chan Muwaan II,
któremu towarzyszą matka Ix Akhul Patah (po prawej stronie) i żona Ix Unen Bahlam (po lewej), pochodząca z Yaxchilan. Wyrzeźbiona na Steli 2 inskrypcja wspomina objęcie
władzy przez Yajaw Chan Muwaan II w
dniu 9.17.5.8.9 6 Muluk 17 Yaxk’in (15 czerwca 776 r. n.e.),
odprawiane rytuały i zawarcie związku małżeńskiego z księżniczką z Yaxchilan,
które to zaślubiny stanowiły przypieczętowanie przymierza pomiędzy Bonampak i Yaxchilan. W tekście podano również imiona i tytuły rodziców.
Po
prawej stronie wznosi się Stela 3,
również z wizerunkiem władcy Yajaw Chan
Muwaan II, odprawiającego rytuał symbolicznego zasiewu - chok ch’aaj - w dniu 9.17.15.0.0 5 Ajaw
3 Muwan (6 listopada 785 r. n.e.).
Na
dolnym tarasie Akropolu zachowały się
pozostałości dawnych dekoracji, wymodelowanych w stiuku i niegdyś pomalowanych
na żywe kolory.
Na
Akropolu, po prawej stronie wznosi
się Budowla 1, która dzięki
malowidłom pokrywającym ściany trzech komnat, przyniosła taką sławę Bonampak. Jej odkrycie miało też
szczególne znaczenie ze względu na przedstawione tam sceny bitwy i składania
ofiar. Wcześniej uważano bowiem Majów za lud żyjący w pokoju.
Budowla 1 wyróżnia się szczególnym programem ikonograficznym,
który obejmuje nie tylko malowidła na wewnętrznych ścianach komnat, ale również
umieszczone nad wejściami rzeźbione
nadproża oraz wymodelowane w stiuku dekoracje i malowidła zdobiące zewnętrzne
mury budowli. Można tutaj dostrzec między innymi sceny związane z pojmaniem
jeńców.
Malowidła
w trzech komnatach opowiadają jedną historię. Ukazano tam dziesiątki
najróżniejszych postaci, wśród których znajdują się osoby związane bezpośrednio
z dworem królewskim, używające tytułów ajaw
i ch’ok, sajale (przedstawiciele elity drugorzędnej), wysłannicy z daninami,
tancerze, muzycy, artyści, pieśniarze i aktorzy. Przy wielu namalowanych
postaciach podano ich imiona i tytuły. Dzięki przeprowadzonej konserwacji malowideł i fotografiom wykonanym
w podczerwieni, zdołano nie tylko zidentyfikować 30 różnych odcieni kolorów,
ale i dostrzec wiele nowych detali, na podstawie których Mary Miller i Claudia
Brittenham zaproponowały nową sekwencję ukazanych scen. Historia rozpoczyna się
bowiem w Komnacie 2, która upamiętnia
wydarzenia z 786 r. n.e. i jest kontynuowana w Komnacie 1 i wreszcie w Komnacie
3, gdzie w inskrypcjach pojawiają się daty z lat 790-791 n.e. Malowidła w Komnacie 2, na jej ścianach: wschodniej,
południowej i zachodniej przedstawiają scenę bitwy, stoczonej przez połączone
siły Bonampak i Yaxchilan z ich największym wrogiem - ośrodkiem Sak Tz’i’.
Dwie sceny bitwy ukazane na malowidłach w Komnacie 2 (kopia w Narodowym Muzeum Antropologii w mieście Meksyk) |
Wojownicy,
zgrupowani wokół swych dowódców, przystępują do ataku. Na ich czele, z
nakryciem głowy w formie łba jaguara, stoi sam władca Yajaw Chan Muwaan II, który chwyta jeńca za włosy.
Scena bitwy. Po prawej stronie widoczna postać władcy Yajaw Chan Muwaan II (u góry oryginalne malowidło in situ, na dole kopia w Narodowym Muzeum Antropologii w mieście Meksyk) |
Wizerunek zwyięskiego władcy Yajaw Chan Muwaan II (Komnata 2) |
Postacie pojmanych jeńców z okaleczonymi palcami, z których spływają krople krwi |
Wizerunek konającego jeńca (Komnata 2) |
Inskrypcja
zachowana na ścianie Komnaty 1
wspomina objęcie władzy w dniu 14 grudnia 790 r. n.e., czyli 14 lat po akcesji Yajaw Chan Muwaan II. Zdaniem Mary
Miller chodzi prawdopodobnie o jego następcę, choć trudno ustalić, kto nim
został, gdyż malowidła przedstawiają trzech młodych mężczyzn z tytułem ch’ok, wskazującym na przynależność do
rodziny rządzącej i tym samym mających prawo do sprawowania władzy. Sceny
namalowane w dolnej części Komnaty 1,
po stronach: wschodniej, południowej i zachodniej ukazują przygotowania do
rytualnego tańca. Wydarzeniu towarzyszy barwna procesja tancerzy i muzyków.
Przygotowania do tańca (Komnata 1) (kopia malowideł w Narodowym Muzeum Antropologii w mieście Meksyk) |
Procesja muzyków i pieśniarzy (Komnata 1) |
W
górnej części sceny, po stronie wschodniej i południowej przedstawiono
postacie rozmawiających ze sobą dostojników, odzianych w eleganckie stroje i
nakrycia głów, a po stronie zachodniej - siedzącego na tronie
władcę, w towarzystwie najbliższej rodziny.
Na
północnej ścianie Komnaty 1 ukazano
przygotowania do przedstawienia teatralnego z udziałem aktorów w zoomorficznych
maskach.
Przygotowania do przedstawienia teatralnego. Po prawej stronie widać postacie aktorów w zoomorficznych maskach (Komnata 1) |
Tematyka
malowideł w Komnacie 3 związana jest
już bezpośrednio z uroczystościami. W dolnej części, po stronach: wschodniej,
południowej i zachodniej przedstawiono postacie tancerzy. Uwaga jest tutaj
skupiona na trzech mężczyznach z tytułem ch’ok.
Odziani są w wyjątkowe stroje przypominające skrzydła, a wykonywany przez nich
taniec był prawdopodobnie związany również z rytuałem samoofiary.
Postać jednego z tancerzy (Komnata 3) (kopia w Narodowym Muzeum Antropologii w mieście Meksyk) |
Postacie tancerzy (Komnata 3) (u góry: oryginalne malowidła in situ, na dole: kopia w Narodowym Muzeum Antropologii w mieście Meksyk) |
Wizerunki dostojników przypatrujących się uroczystościom (Komnata 3) |
Do
tych samych działań wojennych nawiązuje Nadproże
1, umieszczone nad wejściem do Komnaty
1. Tutaj przedstawiono władcę Bonampak,
Yajaw Chan Muwaan II, który cztery
dni później, 12 stycznia 787 r. n.e. (9.17.16.3.12 8 Eb
10 Kumk’u), pojmał niejakiego Aj Ho’ Jol, również wywodzącego się z rodu
Yehte’ K’inich, władcy Sak Tz’i’.
Nad
wejściem do Komnaty 3 zamontowano Nadproże 3 z inskrypcją o charakterze
retrospektywnym, wspominającą bitwę z 748 r. n.e., kiedy to Aj Sak Teles, ojciec Yajaw Chan Muwaan II, pojmał osobę z
rodu władcy „Węzeł” Bahlam. Być może
to wydarzenie zadecydowało o przyszłości
Aj Sak Teles jako władcy Ak’e-Xukalnaah.
W
2010 roku, meksykański archeolog Alejandro Tovalín z Narodowego Instytutu
Antropologii i Historii odkrył pod Komnatą
2 pochówek. Była to niewielka krypta ze szczątkami mężczyzny zmarłego w wieku
około 40 lat. Jego ciało ozdobiono ponad 400 paciorkami z jadeitu i muszli oraz
pektorałem z muszli spondylus Obok złożono
trzy naczynia ceramiczne, wazę z alabastru i nóż krzemienny. Mary Miller uważa,
że mógł to być grób Yajaw Chan Muwaan II. Malowidła zdobiące Budowlę 1 nigdy nie zostały ukończone, a przedstawione sceny
uwieczniają wydarzenia z końcowego okresu świetności Bonampak. Nie wiemy, jak
dalej potoczyły się jego losy. Ostatnia zachowana w Bonampak inskrypcja pochodzi z 795 r. n.e., a miasto opuszczono
zapewne krótko po 800 r. n.e.
Malowidła z Bonampak, to coś na skalę światową. Trochę się dziwię, ze Europa (zapewne zajęta swoimi sprawami) tak mało o nich wie.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam pani Boguchwało!
Wszystkim osobom zainteresowanym malowidłami w Bonampak polecam wspaniałą i wyjątkową książkę "The Spectacle of the Late Maya Court. Reflections on the Murals of Bonampak", którą napisały Mary Miller i Claudia Brittenham. To ogromne dzieło z mnóstwem fotografii i rysunków oraz informacjami odnośnie ikonografii itp.
OdpowiedzUsuńThank you, Boguchwało , for this marvellous presentation!
OdpowiedzUsuńTaki odpowiednik Lascaux. Dzieki za artykul.
OdpowiedzUsuń