Jednym z najważniejszych eksponatów w
muzeum na terenie stanowiska archeologicznego Pachacamac (Peru) jest drewniana
rzeźba zwana „Idolem z Pachacamac”, mająca wysokość 2,34 m i średnicę około 13
cm. W 1938 r. archeolog Albert Giesecke odkrył ją w Templo Pintado („Malowanej Świątyni”) w Pachacamac, choć przez
wiele lat sądzono, że rzeźba została zniszczona przez hiszpańskich
konkwistadorów w 1533 roku na polecenie Hernanda Pizarro. Znalezisko wywołało
wiele dyskusji wśród specjalistów nie tylko co do autentyczności zabytku, ale i
jego przynależności kulturowej. Chociaż Pachacamac było sanktuarium Inków i
celem pielgrzymek, to jednak było zamieszkiwane znacznie wcześniej, co
potwierdzają świadectwa archeologiczne związane z kulturami Lima, Wari i
Ychsma. Źródła historyczne podają, że „Idolowi z Pachacamac” przypisywano
szczególne moce i pełnił on rolę wyroczni.
Rzeźba znana jako "Idol z Pachacamac"
(źródło ilustracji: M. Sepúlveda et al, Project INCA, Sorbonne Université) |
Mapka przedstawiająca położenie Pachacamac i usytuowanie Templo Pintado
(źródło ilustracji: M. Sepúlveda et al, Project INCA, Sorbonne Université) |
Datowanie radiowęglowe dowodzi, że rzeźba
pochodzi z lat 760-876, co odpowiada horyzontowi środkowemu (lata 500-1000) i
okresowi rozkwitu kultury Wari, chociaż uczeni nie są w stanie wykazać, czy
wykonano ją w Pachacamac, czy też sprowadzono, na przykład, z regionu Ayacucho.
Tym samym potwierdzono wcześniejsze sugestie kilku autorów, biorących pod uwagę
ikonografię rzeźby, typową raczej dla kultury Wari. Oznacza to, że idol był otaczany
kultem przez niemal 700 lat.
Analizy pigmentów wykazały obecność trzech
kolorów: białego, żółtego i czerwonego. Rzeźba podzielona jest na trzy wyraźne
sekcje. W górnej części, po obu stronach widoczne są postacie ludzkie w
odmiennych strojach i z różnymi nakryciami głów. Po jednej stronie zachowały
się pozostałości czerwieni i żółci na nakryciu głowy oraz czerwieni na twarzy i
ozdobach ciała. Po drugiej stronie natomiast wykryto ślady czerwieni na
nakryciu głowy oraz czerwieni i bieli na twarzy. Środkowa część rzeźby
charakteryzuje się wizerunkami bogato odzianych postaci ludzkich, zwierząt oraz
motywami geometrycznymi, na których dostrzeżono pozostałości czerwieni i żółci.
Dolna część rzeźby nie jest zdobiona i przypuszczalnie służyła jedynie do
umocowania idola w podstawie.
Rysunek przedstawiający motywy ikonograficzne rzeźby
(źródło ilustracji: M. Sepúlveda et al, Project INCA, Sorbonne Université) |
Żółty pigment uzyskano z glinki bądź geothytu lub jarosytu, a
biały – z gipsu i są one takie same jak te stosowane przy wykonywaniu malowideł
w Templo Pintado. Natomiast badaczy
najbardziej zaintrygował czerwony pigment otrzymany z cynobru. Do tej pory w
Pachacamac natrafiono jedynie na sproszkowany cynober w tkanych woreczkach
złożonych w depozytach ofiarnych oraz na drewnianych maskach w zawiniątkach
grobowych. W innych przypadkach stosowano czerwony pigment uzyskany z hematytu.
Cynober nie występuje w rejonie Pachacamac i musiał być sprowadzany
prawdopodobnie z Huancavelica w centralnych Andach, miejsca leżącego w
odległości niemal 400 km, choć źródło pochodzenia cynobru muszą potwierdzić
dalsze analizy. Dowodziłoby to prowadzenia wymiany handlowej na znaczną
odległość oraz faktu, że cynober był wykorzystywany jedynie do malowania wyjątkowo
ważnych przedmiotów o przeznaczeniu rytualnym.
Strzałkami zaznaczono miejsca z pozostałościami czewonego pigmentu
(źródło ilustracji: M. Sepúlveda et al, Project INCA, Sorbonne Université) |
Sprawdzono również, z jakiego drewna wykonano rzeźbę. Chociaż
wcześniej sądzono, że chodzi o
Pouteria lucuma (z rodziny sączyńcowatych), to okazało się
jednak, iż wykorzystano rośliny drzewiaste z rodziny bobowatych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz