W 160. numerze czasopisma Arqueología Mexicana, meksykański badacz
Leonardo López Luján poświęcił artykuł pochodzącym z czasów Mexików
monumentalnym rzeźbom w formie muszli. Do dnia dzisiejszego zachowało się ich pięć
(cztery z andezytu i jedna z bazaltu), mają długość 80-104 cm, szerokość 55-86
cm i wysokość 44-49,5 cm. Cztery znajdują się nadal w Meksyku, a jedna w The University of Pennsylvania
Museum of Archaeology
and Anthropology. Oryginalnie wszystkie
rzeźby były polichromowane, choć do dzisiaj zachowały się jedynie drobne
pozostałości dawnych kolorów, w tym czerwonego (otrzymywanego z hematytu) i
niebieskiego (uzyskiwanego z palygorskitu z dodatkiem indygo), w które to
pigmenty zaopatrywano się prawdopodobnie na targowisku w Tlatelolco.
Rzeźby przedstawiają muszle skrzydelnika
wielkiego (Strombus gigas), żyjącego w
Oceanie Atlantyckim i nazywanego tecciztli
w języku náhuatl. Muszle te były bardzo cenione w Mezoameryce, a podczas prac
wykopaliskowych na terenie sakralnej części dawnego Tenochtitlan natrafiono na
depozyty ofiarne, w których złożono zarówno całe muszle, jak i wykonane z nich
artefakty.
Muszla Strombus gigas znaleziona w jednym z depozytów ofiarnych w Templo Mayor |
Muszla wykonana z gliny, znaleziona w jednym z depozytów ofiarnych w Templo Mayor |
Muszlom tym przypisywano głębokie
znaczenie kosmologiczne. Zdaniem uczonych, wiązano je z mocami twórczymi
Księżyca, z wiatrem sprowadzającym deszczowe chmury, z tchnieniem życia, z
ciążą, narodzinami i ogólnie z płodnością. Leonardo López Luján powołuje się też na Kodeks Telleriano-Remensis, w którym przedstawiono bóstwo
księżycowe Tecuciztécatl z muszlą na
karku, a obok zamieszczono objaśnienie: „nazywają je Tequeizteca, gdyż wyłania się z muszli tak, jak człowiek z łona
matki”.
Dzięki informacjom, które pozostawił
zakonnik Bernardino de Sahagún wiadomo, że w sakralnej części Tenochtitlan
znajdowały się dwie budowle związane z muszlami tecciztli. Jedną był Teccizcalli
(„Dom wielkiej muszli morskiej”), gdzie władca odprawiał pokutę i przygotowywał
dary dla bogów oraz gdzie składano w ofierze jeńców wojennych. Podobne
przeznaczenie miała druga budowla, zwana Teccizcalco
(„Miejsce domu wielkiej muszli”). Z kolei blanki na świątyni boga deszczu Tlaloka oraz na budynku calmecac (szkoły, w której pobierały naukę dzieci przedstawicieli elity) były ozdobione wizerunkami przeciętych muszli
tecciztli.
Nie wiadomo, gdzie mogła być niegdyś
umieszczona kamienna muszla znajdująca się obecnie w kolekcji muzeum University
of Pennsylvania. Jej pochodzenie jest nieznane, gdyż została wywieziona z
Meksyku nielegalnie w latach 1935-1950, a jej właściciel, Walter Arensberg
przekazał ją do muzeum w 1950 roku, na cztery lata przed swą śmiercią. Znacznie
więcej informacji mamy o pozostałych czterech rzeźbach. Jedną z nich znalazł
archeolog Rubén Cabrera Castro podczas prac prowadzonych w latach 1975-76 przy
budynku Kurii Metropolitarnej w mieście Meksyk, gdzie kamienna muszla jest do
dzisiaj przechowywana. Rzeźbę zlokalizowano na głębokości 4,46 m przy dawnej
świątyni Mexików, wzniesionej ku czci boga wiatru Ehecatla-Quetzalcoatla.
Jeśli chodzi o dwie rzeźbione muszle z
kolekcji Museo del Templo Mayor, to jedną odkryli w 1979 roku archeolodzy Pilar
Luna Erreguerena i Eduardo Contreras. Znajdowała się na głębokości 2,53 m, po
wschodniej stronie platformy na terenie Wielkiej
Świątyni (Templo Mayor). Była
umieszczona na pochodzącej z czasów prekolumbijskich posadzce pokrytej warstwą
stiuku. Replika rzeźby została wystawiona w tym miejscu. Na drugą kamienną
muszlę natrafiono podczas prac przy budowie Museo del Templo Mayor w 1982 roku.
Replika rzeźby z Templo Mayor wystawiona w miejscu jej znalezienia |
Piątą rzeźbioną muszlę, znajdującą się
obecnie w kolekcji Museo Nacional de Antropología (miasto Meksyk) odkrył w 1987
roku wspominany już archeolog Eduardo Contreras. Znajdowała się na głębokości
6,10 m pod poziomem obecnej ulicy, oparta częściowo o niewielki czworokątny
ołtarz Mexików. Rzeźby z kolekcji Museo del Templo Mayor i Museo Nacional de
Antropología są do siebie podobne i wszystkie zostały znalezione w sakralnej
części Tenochtitlan, za Wielką Świątynią
(Templo Mayor). Zdaniem uczonych,
była to część miasta związana z kosmowizją Mexików i ze światem wodnym, gdyż
natrafiono tam również na wiele naczyń ozdobionych wizerunkiem boga deszczu Tlaloka oraz przedstawienia żab. Eduardo
Matos Moctezuma uważa natomiast, że muszla przechowywana obecnie w Museo
Nacional de Antropología mogła być umieszczona jako znacznik dawnej przystani,
z której wypływały łodzie do Tetamazolco, gdzie odprawiano związane z wodą
rytuały oraz na wyspę Tepetzinco, gdzie składano dary ofiarne bóstwom wodnym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz