Na półpustynnym obszarze meksykańskiego stanu
Coahuila, w wąwozach, schroniskach skalnych i na pojedynczych głazach zachowały
się liczne przykłady dawnej sztuki naskalnej. Od niemal 20 lat Yuri de la Rosa
Gutiérrez, archeolog z Narodowego Instytutu Antropologii i Historii (INAH)
przemierza te trudne tereny i rejestruje pochodzące sprzed wieków malowidła.
Obecnie jego prace skupiły się na Cuatro
Ciénegas i prowadzone są w ramach projektu UNESCO „Człowiek i biosfera”.
Cuatro Ciénegas (fot. Mauricio Marat, INAH)
|
Wśród motywów zachowanych na malowidłach
naskalnych w Cuatro Ciénegas
przeważają romby, linie ciągłe i zygzakowate, krzyże, okręgi pojedyncze i
koncentryczne oraz spirale, choć zdarzają się też przedstawienia zoomorficzne i
antropomorficzne. Spośród tych ostatnich wyróżnia się para szamanów z rękoma
uniesionymi w geście błagalnym.
Postać szamana z uniesionymi
rękoma (fot. Mauricio Marat, INAH)
|
Malowidła naskalne w Cuatro Ciénegas (fot. Mauricio Marat, INAH) |
Poza malowidłami naskalnymi zachowały się
również pozostałości dawnych warsztatów, palenisk i moździerzy oraz pochówki w
jaskiniach. Tereny te były zamieszkiwane od czasów dotarcia pierwszych migracji
z północy kontynentu amerykańskiego aż do połowy XVIII wieku. Łowcy-zbieracze
stawiali czoło trudnym warunkom życiowym i dobrze się do nich przystosowali.
Malowidła naskalne w Cuatro Ciénegas (fot. Mauricio Marat, INAH) |
Prace archeologiczne wykazały, że tamtejsze
społeczności nie żyły w izolacji. Znalezione w jaskiniach ozdoby z muszli i
kamienia o zielonej barwie świadczą o kontaktach utrzymywanych z grupami ludzi
z wybrzeża Oceanu Spokojnego oraz z ziem położonych bardziej na północ i na
południe.
Malowidła naskalne w Cuatro Ciénegas (fot. Mauricio Marat, INAH) |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz