Rośliny lecznicze
odgrywały znaczącą rolę w życiu mieszkańców prekolumbijskiego Meksyku, chociaż
wierzono, że na stan zdrowia wpływały również siły nadprzyrodzone, a zatem
leczenie chorób z wykorzystaniem ziół było często powiązane z zaklęciami,
przywoływaniem bóstw i praktykami szamanów. Nasz wiedza na temat
ziołolecznictwa opiera się głównie na dokumentach z wczesnego okresu
kolonialnego, znaleziskach archeologicznych i praktykach leczniczych, które
przetrwały do dzisiaj, przekazywane z pokolenia na pokolenie. Po przybyciu do
Meksyku, Hiszpanie byli zaskoczeni ogromną ilością ziół sprzedawanych na
tamtejszych targowiskach, szczególnie w Tlatelolco. Najstarszym źródłem
poświęconym prekolumbijskiemu ziołolecznictwu jest rękopis spisany w Meksyku w XVI wieku, zatytułowany Libellus de
Medicinalibus Indorum Herbis i znany też jako Kodeks De la Cruz - Badiano. Obejmuje on 13 rozdziałów, w których
omówiono właściwości lecznicze 224 roślin i zamieszczono 185 barwnych ilustracji.
Zielnik zawiera teksty po łacinie, a nazwy roślin podano głównie w języku
náhuatl i dlatego nie wszystkie udało się zidentyfikować.
Kodeks De la Cruz - Badiano powstał w Colegio de
Santa Cruz w Tlatelolco, gdzie synów elity Mexików uczono łaciny i sporządzania
ilustracji w stylu europejskim. Przygotowanie rękopisu miało jednocześnie
pokazać królowi Hiszpanii, że przedstawiciele miejscowej elity są już w pełni
chrześcijanami. Pochodzący z Tlatelolco i znający się na lecznictwie Martin de
la Cruz przekazywał swą wiedzę o różnych ziołach w języku náhuatl, a informacje
te tłumaczył na język łaciński młody Indianin, Juan Badiano. Pozostali
uczniowie wykonywali rysunki. W 1552 roku, Francisco de Mendoza (syn wicekróla
Antonia de Mendoza) zabrał rękopis do Madrytu. Manuskrypt był najpierw
przechowywany w Bibliotece Królewskiej w Escorialu (Hiszpania), potem stanowił
część kolekcji kardynała Francesco Barberini i trafił do archiwum Biblioteki
Watykańskiej w Rzymie. Ostatecznie, w 1990 roku, na polecenie Papieża Jana
Pawła II, Kodeks De la Cruz - Badiano został przekazany do Meksyku, gdzie
znajduje się w Narodowej Bibliotece Antropologii i Historii.
Z XVI wieku pochodzą
również dwa inne dokumenty. Zakonnik Bernardino de Sahagún, w swym dziele Historia general de las cosas de Nueva
España, w księgach X i XI zawarł informacje na temat chorób i około 250
roślin leczniczych, opierając się na wiedzy tubylczej ludności z Santiago
Tlatelolco. Z kolei w latach 1571-1577, medyk króla Filipa II, Francisco
Hernández de Toledo badał w Meksyku faunę i florę, w tym około 2000 roślin
wykorzystywanych w leczeniu przez miejscowych znachorów.
Pozostałości roślin
leczniczych w kontekstach archeologicznych są wyjątkowo rzadkie. Jak podają Robert
Bye i Edelmira Linares z Instytutu Biologii UNAM (Universidad Nacional Autónoma
de México), tego typu znaleziska pochodzą głównie z suchych jaskiń położonych
na ziemiach obecnego stanu Chihuahua i w Dolinie Tehuacán. Zachowane szczątki
roślin w powiązaniu z dawnymi tradycjami leczniczymi, spotykanymi do dzisiaj w
wielu rejonach Meksyku, mogą dostarczyć informacji na temat przeznaczenia
poszczególnych ziół w czasach prekolumbijskich.
W jaskini Cueva de Las Ventanas (stan Chihuahua)
natrafiono na łodygi cissusa (który przypuszczalnie był stosowany przy leczeniu
pryszczy i zaburzeń żołądkowo-jelitowych) oraz na nasiona fimbristylisa (do
leczenia chorób płucnych). W północnej części stanu Chihuahua znaleziono
wyschnięte korzenie jatrofy, uważane dzisiaj za silny środek przeczyszczający.
Owoce i nasiona tej rośliny zachowały się również w jaskiniach w rejonie Tehuacán
i mogły być stosowane na pryszcze, zaparcia, żylaki czy wypadanie włosów.
Natomiast pozostałości widliczki mogą świadczyć o jej używaniu jako środka na
zapalenie pęcherza moczowego, stany zapalne żołądka, wrzody i kamienie
żółciowe. Nasiona tewecji peruwiańskiej mogły być natomiast wykorzystywane przy
leczeniu ran i wrzodów oraz na ból zębów.
Kodeks De la Cruz – Badiano. Rysunki i opisy
filodendrona i rośliny opisanej w j. náhuatl jako tepitoton teamoxtli |
Robert Bye i Edelmira
Linares podkreślają, że wiele innych roślin spożywanych na co dzień mogło być
również stosowanych w celach leczniczych, jak: leucaena, zwana w Meksyku guaje (do złagodzenia bólu żołądka),
awokado (na reumatyzm i grzybicę), kazimira jadalna (na sen, ból głowy i
uspokojenie), agawa (na bóle pleców, kaszel, nieżyt żołądka, rany), owoce głogu
(o przeznaczeniu moczopędnym, ale wykorzystywane też na kaszel i przy chorobach
dróg oddechowych i nerek), nasiona dyni (na pasożyty jelitowe i przy stanach
zapalnych dziąseł), nasiona i liście komosy piżmowej (na pasożyty, stany
zapalne żołądka i problemy menstruacyjne), owoce opuncji (na kłopoty trawienne
i nerkowe, przy schorzeniach płucnych i jako pomagające podczas porodu),
kukurydza (również na kłopoty trawienne i nerkowe), owoce passiflory (jako
środki przeciwbólowe oraz przy problemach z sercem, ciśnieniem, nerkami i w
przypadku wrzodów żołądka), nasiona szałwii (na rozstrój żołądka oraz infekcje
oczu).
Kodeks De la Cruz – Badiano. Rysunki i opisy wanilii
płaskolistnej, rośliny opisanej w j. náhuatl jako hueynacaztli i cyrtocorpy |
W celach leczniczych
stosowano także rośliny, które zazwyczaj odgrywały znaczącą rolę podczas
ceremonii, jak: copal – żywicę drzew
z rodziny osoczynowatych (do uśmierzania bólu i przy schorzeniach dróg
oddechowych), owoce kalebasy (przy leczeniu chorób dróg oddechowych, astmy, na
bóle ucha, nerki, żylaki i wypadanie włosów), nasiona bawełny (na wrzody, rany,
świerzb i katar), kwiaty plumerii czerwonej (do uśmierzania bólu uszu, na stany
zapalne skóry, rany i pryszcze).
Kodeks De la Cruz – Badiano. Roślina, której nie udało
się zidentyfikować, nazywana tonatiuh yaxiuh ahhuchcho w j. náhuatl |
Wiele roślin
leczniczych pochodzących z Nowego Świata dotarło do Europy i zostało
wykorzystanych w farmacji. W samym Meksyku ziołolecznictwo nadal odgrywa ogromną
rolę, a rośliny lecznicze z rejonów całego kraju można nabyć na targowisku
Sonora w mieście Meksyk.
Ciekawe, że dzisiejsze trendy ziołolecznictwa mają korzenie w prekolumbijskim Meksyku! Czy znasz inne takie niespodziewane źródła współczesnych praktyk?
OdpowiedzUsuńhttps://www.centrumzdrowia-natural.pl/