Podobnie jak wielkie współczesne
aglomeracje, Nowy York czy miasto Meksyk, do których przybywa wielu imigrantów,
również prekolumbijskie Teotihuacan
było na Płaskowyżu Meksykańskim wspaniałym ośrodkiem kosmopolitycznym. Jak
wskazują badania, w okresie klasycznym (200-250 – 650 n.e.), kiedy to wpływy Teotihuacan były widoczne na terenie
całej Mezoameryki, przez ponad 300 lat, na stałe lub czasowo, przebywało tam
około 1300 osób obcego pochodzenia, zamieszkujących trzy kompleksy
architektoniczne miasta. Archeolog Narodowego Instytutu
Antropologii i Historii w Meksyku, Rubén Abasolo Hernández prowadził prace mające na celu
ustalenie relacji pomiędzy rdzenną ludnością Teotihuacan a grupami obcych przybyszów, uznawanych za mniejszości
etniczne. Trzy grupy rezydencjalne zamieszkiwane na stałe przez grupy imigrantów
znane są jako Dzielnica Kupców, Dzielnica Oaxaki i Budowla 19. Kiedy pierwsze grupy ludności przeniosły się w inne
miejsce, aby brać aktywny udział w życiu wielkiego miasta, napłynęła nowa fala
imigrantów, których przyciągnął rozwój terytorialny metropolii, obejmującej w
momencie największego rozkwitu – około 500 r. n.e. – obszar 22 kilometrów
kwadratowych.
Teotihuacan |
Jednocześnie na zachód od
miasta, w co najmniej 15 kompleksach mieszkalnych znanych jako Dzielnica Oaxaki, około 200 roku n.e.
osiedliło się około tysiąca osób pochodzenia zapoteckiego, przybyłych z rejonów
Monte Albán. Ich domy, chociaż wykazujące
zdobnictwo zapoteckie, zostały wzniesione zgodnie z orientacją typową dla Teotihuacan, czyli skierowane na północ
z odchyleniem o 15o 30’
w kierunku wschodnim. Zachowywali też własne stopnie hierarchii i zmarłe osoby
o wysokim statusie społecznym grzebano zgodnie z tradycją zapotecką.
Praktykowano też endogamię aby zachować rody, wartości i obyczaje. Jednocześnie
ważną rolę odgrywały kobiety, towarzyszące podczas odwiedzania ziemi ojczystej lub
wypraw związanych z wymianą towarów.
Wizerunek Upierzonego Węża na fasadzie Świątyni Quetzalcoatla w Teotihuacan (Replika w Narodowym Muzeum Antropologii w mieście Meksyk) |
Innym przykładem obecności
cudzoziemców w Teotihuacan są
odkrycia dokonane w okolicy dzielnicy zapoteckiej, gdzie archeolog Sergio Gómez
Chávez natrafił na początku lat 90-tych XX wieku na kompleks architektoniczny,
zamieszkiwany przez Zapoteków i rodziny pochodzące z centralnych i północnych
ziem obecnego stanu Michoacán. Te dwie grupy zajmowały wspólnie Budowlę 19, a ich domy były jedynie oddzielone szerokim murem. Po
stronie południowej najpierw osiedliły się osoby przybyłe z Centralnych Dolin
Oaxaki, a później powstała druga część kompleksu, po stronie północnej, którego
mieszkańcy – w wyniku związków rodzinnych i mieszanych małżeństw – wywodzili
się z obu grup, zapoteckiej i przybyłej z ziem zachodnich.
Teotihuacan - tzw. Aleja Zmarłych ze Świątynią Słońca po prawej stronie i Świątynią Księżyca głębi |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz