Archeolog María
de la Luz Gutiérrez
Martínez poświęciła
trzydzieści lat na badania malowideł naskalnych w pasmach górskich
Sierra de San Francisco i Sierra de Guadalupe w meksykańskim stanie
Baja California. Do chwili obecnej Narodowy Instytut Antropologii i
Historii (INAH) zarejestrował na ziemiach stanu Baja California aż
1150 miejsc z zachowanymi malowidłami naskalnymi, których styl
określany jest jako Gran Mural i charakteryzuje się
znacznymi rozmiarami wizerunków oraz realistycznymi przedstawieniami
postaci ludzkich i zwierzęcych, wymalowanych w kolorach czerwonym,
czarnym, białym i żółtym. Pomimo wspólnych cech, tradycja
malarska Gran Mural obejmuje kilka nieco odmiennych
stylów, z których do tej pory wyróżniono: Rojo sobre Granito,
San Francisco, La Trinidad, San Borjitas i Bahía
Concepción.
Malowidła naskalne w Baja California (fot. María de la Luz Gutiérrez Martínez) |
Styl La Matanza (fot. Jon Harman i Harry Crosby) |
Styl Guajademi
charakteryzuje się również wizerunkami dynamicznych postaci
ludzkich ze wzorami geometrycznymi, które mogłyby przedstawiać
stroje lub ozdoby. Ciała zwierząt mają formę czworokątną i są
wypełnione chaotycznymi liniami i kropkami rozmieszczonymi na chybił
trafił. Pojawiają się także motywy roślinne i poroża jeleni.
Styl Guajademi (fot. Jon Harman) |
María
de la Luz Gutiérrez
Martínez zastanawia się,
czy odmienne trendy w tradycji malarskiej Gran Mural
mogą w jakiś sposób odzwierciedlać różnorodność dialektów
językowych, gdyż w miejscu tym przebiega granica pomiędzy
dialektem północnym języka cochimi (tak zwany ignacieño)
i dwoma dialektami cochimi bardziej południowymi (tak zwane
cadegomeño
i javiereño).
Cueva Pintada (Sierra de San Francisco) (fot. María de la Luz Gutiérrez Martínez) |
Gutiérrez
Martínez przypuszcza, że
w miejscach tych, w pewnych okresach roku, zbierały się grupy ludzi
o różnych rodowodach w celu wymiany towarów, wspólnych łowów,
zawierania związków małżeńskich i odprawiania rytuałów
związanych z kultem zmarłych przodków i/lub istot mitologicznych.
Wszystkie analizowane przez nią stanowiska leżą w miejscach
strategicznych, w pobliżu źródeł wody i bogatych w pożywienie.
Podczas ceremonii wykonywano w skalnych zaułkach nowe malowidła lub
rytualnie odnawiano wcześniejsze, nadając im znaczenie symboliczne,
świadczące o własnej tożsamości. Zdaniem archeolog niektóre z
przedstawionych postaci stanowią personifikacje prawdziwych
lub mitycznych przodków-założycieli lub bóstwa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz