Oryginalny artykuł:
Armas mixtecas acercan al publico al arte de la guerra entre los nuu savi
Archeolog Daniel Santos Hipólito i
etnohistoryk José Antonio Casanova Meneses odtworzyli prekolumbijską broń
Misteków i zaprezentowali ją na specjalnej wystawie, zorganizowanej z inicjatywy Narodowego Instytutu
Antropologii i Historii (INAH) w Muzeum Nowego Ognia (Museo del Fuego
Nuevo) na Wzgórzu Gwiazdy (Cerro de la Estrella) w Mieście Meksyk. Podczas
pracy korzystano z najróżniejszych źródeł, w tym kodeksów misteckich, dokumentów z XVI
wieku, kontekstów archeologicznych i badań etnograficznych.
|
Zrekonstruowana broń Misteków na wystawie w Meksyku (fot.
Jaziel Díaz, INAH) |
|
Detal z Kodeksu Selden przedstawiający wojowników |
Na wystawie zgromadzono 60 replik broni
ofensywnej i defensywnej, które mają wyjaśnić jej znaczenie nie tylko w
kontekście wojennym, ale i społeczno-kulturowym, symbolicznym i religijnym
Misteków w okresie postklasycznym (w latach 939-1521). Badacze zaznaczają, że
chociaż liczne dokumenty misteckie, zwłaszcza Kodeks Selden i Kodeks
Nuttall opowiadają o dziejach ośrodków politycznych i znaczeniu wojny, to stosunkowo
niewiele czasu poświęcono analizie przedstawionego tam uzbrojenia.
|
Scena z Kodeksu Nuttall przedstawiająca wojowników misteckich |
Daniel Santos Hipólito przypomniał, że Kodeks Nuttall zawiera informacje o
życiu słynnego misteckiego władcy o imieniu Nacuaa
Teyusi („8 Jeleń, Pazur Jaguara”), którego często przedstawiano jako
wojownika. Do jego bohaterskich czynów można zaliczyć wielką wyprawę wojenną,
podjętą w 1098 roku, kiedy to dokonał podboju 45 ośrodków.
|
Scena z Kodeksu Nuttall przedstawiająca wyprawę wojenną władcy "8 Jeleń" (w centrum),
w towarzystwie wojowników "9 Woda" (po lewej) i "4 Jaguar" (po prawej,
którzy płyną łodziami w stronę wyspy |
Archeolog dodaje, że chociaż wystawa
ukazuje broń używaną przez Misteków podczas wojen, to jednak istnieją bardzo
ważne dokumenty, w tym również z czasów prekolumbijskich, gdzie pewne rodzaje
broni pojawiają się nie tylko w kontekście wojennym, ale również jako symbole
autorytetu i podczas zakładania nowych ośrodków politycznych. Broni używano też
podczas rytuałów, a zwłaszcza ceremonii
związanych ze zwycięstwami wojennymi.
|
Tarcza Misteków (fot.
Jaziel Díaz, INAH) |
Badacz, powołując się na „Sztukę wojenną”
chińskiego mędrca Sun Tzu podkreśla, że broń spełnia zasadniczą funkcję, gdyż
jej konstrukcja i zdobienia wyrażają najróżniejsze aspekty ludzkiej
mentalności. Przy wyrobie broni stosowano najbardziej rozwiniętą w danej epoce historycznej technologię i dlatego jej wykorzystanie jest decydujące w
życiu jednostek i społeczności. Na wystawie, przy niektórych eksponatach
umieszczono ilustracje, które mają zapoznać zwiedzających z historią Misteków, odkryciami
archeologicznymi, pierwszymi pracami nad badaniem ich broni i polityką zbrojeń,
w tym strategią i organizacją wojsk podczas wojen.
|
Scena z Kodeksu Bodley przedstawiająca wojowników stzrelających z łuku |
José Antonio Casanova Meneses od około dziesięciu
lat zajmuje się archeologią eksperymentalną, skupiając się przede wszystkim na sprzęcie
wojennym w Mezoameryce. Interesują go cechy charakterystyczne poszczególnych
rodzajów broni, jej rozmiary i formy. Jednocześnie – na drodze licznych prób i
błędów – stara się odtworzyć nośność broni, jej zasięg, siłę rażenia i rezultaty
użycia.
|
Strzały i oszczepy Misteków (fot.
Jaziel Díaz, INAH) |
|
Detal z Kodeksu Nuttall przedstawiający misteckiego wojownika z tarczą i miotaczem oszczepów |
Na wystawie można podziwiać łuki, topory,
miotacze oszczepów, tarcze, proce i groty strzał, a także broń zwaną macahuitl,
która była używana przez kultury Mezoameryki i nie miała swego odpowiednika w
Europie. Był to odpowiednio wymodelowany kawałek drewna o długości około 70-80
cm, do którego po bocznych stronach przyklejano żywicą ostrza wykonane z
krzemienia lub obsydianu. Na końcu uchwytu znajdował się otwór, przez który
przeciągano sznur obwiązywany wokół ręki
|
Broń znana jako macahuitl z ostrzami z obsydianu (po lewej) i z krzemienia (po prawej) (fot.
Jaziel Díaz, INAH) |
|
Scena z Kodeksu Nuttall. Wojownik po prawej stronie trzyma w ręku macahuitl |
Z czasem Mistekowie wprowadzili nową
technologię i zastosowali w swej broni metalowe elementy. Zdaniem badaczy, być
może dzięki takiej broni Mistekowie zdołali stawić czoła licznym najazdom
Mexików, którzy zostali kilkakrotnie pokonani, między innymi w słynnej bitwie w 1449 roku, kiedy to władca o imieniu
„3 Małpa” obronił swoje miasto Yosocahi (Yanhuitlán) przed atakiem Moctezumy Ilhuilcamina.
|
Toporki z ostrzami wykonanymi z metalu (fot.
Jaziel Díaz, INAH) |
Daniel Santos Hipólito przekazał, że tego
rodzaju sprzęt wojenny zastosowany przeciwko najeźdźcom dowodzi zdolności
wojowników misteckich, którzy musieli przygotowywać plany, opracować strategię
walk, posiadać znajomość terenu i utrzymywać odpowiednią dyscyplinę wojskową, a
nawet wykorzystywać system szpiegostwa, niezbędny do poznania ruchów wroga i
osiągnięcia ostatecznego zwycięstwa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz