W Muzeum Templo Mayor w Mieście
Meksyk zorganizowano wystawę poświęconą turkusowi i jadeitowi, które były
uważane przez ludność Nahua z Centralnego Meksyku za kamienie ognia i wody. Na
wystawie zaprezentowano 137 artefaktów (m.in. paciorki, ozdoby uszu i nosa,
mozaiki, pektorały, noże i sceptry), z których niemal 100 pochodzi z depozytów
ofiarnych w ceremonialnym centrum dawnego Tenochtitlan, a pozostałe – z
ośrodków Huasteków, Misteków, Tarasków i kultury Chalchihuites. Jak podkreśla
kurator wystawy, dr Emiliano Melgar Tisoc, chociaż do tej pory uważano, że ludy
Nahua określały słowem chalchihuitl
wszystkie kamienie o niebieskim i zielonym kolorze, to jednak nowe
interpretacje dowodzą, że społeczności Mezoameryki wyraźnie je odróżniały. O
ile turkus był związany z bóstwami ognia, o tyle jadeit – z bóstwami deszczu i
żyzności.
Sceptr Xiuhcoatl, wykonany z krzemienia, pirytu i mozaiki turkusowej (fot. Héctor Montaño, INAH) |
Zgodnie z kosmowizją ludów Nahua,
turkus i jadeit wzajemnie się uzupełniają, symbolizują przeciwstawne bieguny i
oba wykorzystywano do wyrobu ozdób i różnych artefaktów o przeznaczeniu religijnym
i ceremonialnym. Te cenne kamienie docierały na drodze wymiany towarowej, w
formie danin lub jako zdobycze wojenne. Złoża turkusów znajdują się w
północno-zachodniej części Meksyku i w południowo-zachodnich Stanach
Zjednoczonych, a złoża jadeitu – w rejonie rzeki Motagua w Gwatemali. W
przypadku wielu kontekstów archeologicznych prawdziwy turkus i prawdziwy jadeit
bywają jednak często wymieszane z innymi kamieniami w kolorach niebieskim i
zielonym.
Wykonany z jadeitu wizerunek boga deszczu Tlaloka (fot. Héctor Montaño, INAH) |
Drewniana maska pokryta mozaiką turkusową (fot. Héctor Montaño, INAH) |
Jak podaje Emiliano Melgar, w
przypadku artefaktów z turkusów, znalezionych głównie w Templo Mayor (Wielkiej Świątyni) zdołano ustalić pewne wzorce.
Okazało się, że początkowo, gdy Mexikowie płacili daniny władcom Azcapotzalco,
wyroby z turkusów były proste i docierały do Mexików już po wstępnej obróbce w
miejscu ich pochodzenia. Po utworzeniu Trójprzymierza pomiędzy Tenochtitlan,
Tlacopan i Texcoco oraz po późniejszym umocnieniu się imperium Mexików, gdy w
latach 1440-1469 zasiadał na tronie Moctezuma Ilhuicamina, w depozytach
ofiarnych zaczęły pojawiać się niektóre przedmioty z turkusów, pochodzące od
Misteków i mogące stanowić część zdobyczy wojennych. Natomiast pozostałe
mozaiki i ozdoby z turkusów, znalezione głównie w depozytach ofiarnych z
kolejnych faz konstrukcyjnych Templo
Mayor, w latach 1469-1520, nie dotarły z prowincji podległych imperium,
gdyż wyróżniają się ikonografią typową dla Mexików, w tym wizerunkami bóstw
czczonych w Centralnym Meksyku. Owa odrębność, sposób wykonania i stosowane
technologie są również widoczne w przypadku przedmiotów wykonanych z innych
materiałów, co wskazuje na miejscowy styl Mexików.
Dysk z mozaiki turkusowej, pochodzący z Depozytu Ofiarnego 99 w Templo Mayor (fot. Héctor Montaño, INAH) |
Mistrzowskim dziełem jest dysk z
mozaiki turkusowej, znaleziony w Depozycie Ofiarnym 99 w Templo Mayor. Jest on ozdobiony wizerunkami siedmiu bóstw ognia i
wojny, w tym Mixcóatla, Tlahuizcalpantecuhtli i Huitzilopochtli, których twarze wykonano
z kawałków turkusów o różnych odcieniach, aby w ten sposób zaznaczyć typowe dla
nich malowanie twarzy. Z kolei tułów, ręce i nogi ułożono z kilku kostek
mozaikowych w celu ukazania postaci w ruchu.
Detal z dysku, przedstawiający wizerunek boga Huitzilopochtli (fot. Héctor Montaño, INAH) |
Jeśli chodzi o jadeit, z którego
wykonano artefakty znalezione w depozytach ofiarnych w Templo Mayor, to
pochodzi on ze złóż w rejonie rzeki Motagua. Okazało się, że jadeitowe
przedmioty, w większości paciorki zostały obrobione na ziemiach Majów, na co
wskazywałaby stosowana technika i narzędzia pracy, których nie spotyka się w
Centralnym Meksyku. Nie wiadomo jednak, czy te artefakty zostały wykonane przez
majańskich rzemieślników w latach 1200-1521, w czasach Mexików, czy też – co
zdaniem uczonych wydaje się bardziej prawdopodobne – pochodzą z okresu
klasycznego i były traktowane jak relikwie. W przeciwieństwie do turkusów,
jadeit był kamieniem wiązanym z deszczem, strumieniami i żyznością, a zatem
wykonane z niego ozdoby były typowe dla bóstw wody i cyklu rolniczego.
Czaszka pumy z paciorkiem z jadeitu (fot. Héctor Montaño, INAH) |
Jedno z
polichromowanych naczyń, udekorowane wizerunkami bogini dojrzałej kukurydzy Chicomecóatl i boga deszczu Tlaloka, zawierało ponad 3000 paciorków,
figurki i maskę z jadeitu, nawiązując w ten sposób do żyzności. Jadeitowe
paciorki były niczym skamieniałe krople wody.
Naczynie ceramiczne ze sznurem jadeitowych paciorków (fot. Héctor Montaño, INAH) |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz