Budowa
linii kolejowej o długości 1554 kilometrów i prowadzącej przez pięć stanów
Meksyku to wielkie wyzwanie, wywołujące dyskusje, w których swoje stanowisko
zajmuje również Narodowy Instytut Antropologii i Historii (INAH). Ponieważ
trasa pobiegnie przez obszary wielokulturowe, bioróżnorodne oraz bogate w
pozostałości archeologiczne i paleontologiczne, a zatem badacze zastanawiają
się, jak ten projekt wpłynie na florę i faunę Półwyspu Jukatan i stanu Chiapas
oraz jak zachować tę część dziedzictwa, która jeszcze czeka na swe odkrycie.
Plan trasy, którą pojedzie turystyczny pociąg (for. Mauricio Marat, INAH) |
Celem projektu budowy linii kolejowej przez ziemie Majów jest
nie tylko urozmaicenie turystyki przy jednoczesnym zachowaniu chronionych
obszarów przyrody i dziedzictwa kulturowego, ale również pobudzenie
społeczno-gospodarczego rozwoju południowo-wschodniego Meksyku, szczególnie
mniejszych miejscowości. Planowane jest także przygotowanie specjalnego
programu, w ramach którego poprzez wielojęzyczne oznakowania będą promowane
języki majańskie (np. ch’ol i tzeltal), a wagony-muzea będą służyły popularyzowaniu
wiedzy na temat Majów. Poza tym, chodzi również o propagowanie wyrobów
artystycznych i rzemieślniczych miejscowej ludności. Oczywiście ta wielka
inwestycja wymaga też zapewnienia odpowiedniej infrastruktury. Na trasie będzie
15 stacji, a częściowo zostaną wykorzystane istniejące już tory kolejowe, które
prowadzą z miasta Palenque do Meridy, stolicy stanu Jukatan.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz