niedziela, 31 marca 2019

Turystyczny pociąg przez ziemie Majów

Oryginalny artykuł: El INAH se abre al debate sobre el proyecto Tren Maya

Budowa linii kolejowej o długości 1554 kilometrów i prowadzącej przez pięć stanów Meksyku to wielkie wyzwanie, wywołujące dyskusje, w których swoje stanowisko zajmuje również Narodowy Instytut Antropologii i Historii (INAH). Ponieważ trasa pobiegnie przez obszary wielokulturowe, bioróżnorodne oraz bogate w pozostałości archeologiczne i paleontologiczne, a zatem badacze zastanawiają się, jak ten projekt wpłynie na florę i faunę Półwyspu Jukatan i stanu Chiapas oraz jak zachować tę część dziedzictwa, która jeszcze czeka na swe odkrycie.

Plan trasy, którą pojedzie turystyczny pociąg (for. Mauricio Marat, INAH)
Pedro Francisco Sánchez Nava z INAH podkreśla, że na terenie, przez który będzie prowadziła linia kolejowa, znajduje się 30 stanowisk archeologicznych otwartych dla zwiedzających, z czego Palenque, Chichen Itza i Calakmul są wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Jednak to nie wszystko, gdyż na tym samym obszarze zarejestrowano około 3000 miejsc z pozostałościami archeologicznymi i z pewnością natrafi się na kolejne. Zatem przed rozpoczęciem budowy zostaną podjęte dokładne badania z wykorzystaniem technologii LIDAR w celu ustalenia, czy pod warstwą roślinności kryją się jakieś zabytki Majów. Jednocześnie będą prowadzone prace w terenie. Pierwsza faza projektu obejmie odcinek Palenque-Escarcega, gdzie poza takimi miastami Majów, jak Palenque, Pomona i Moral-Reforma znajduje się ponad 480 miejsc z odnotowanymi śladami prekolumbijskimi.

Celem projektu budowy linii kolejowej przez ziemie Majów jest nie tylko urozmaicenie turystyki przy jednoczesnym zachowaniu chronionych obszarów przyrody i dziedzictwa kulturowego, ale również pobudzenie społeczno-gospodarczego rozwoju południowo-wschodniego Meksyku, szczególnie mniejszych miejscowości. Planowane jest także przygotowanie specjalnego programu, w ramach którego poprzez wielojęzyczne oznakowania będą promowane języki majańskie (np. ch’ol i tzeltal), a wagony-muzea będą służyły popularyzowaniu wiedzy na temat Majów. Poza tym, chodzi również o propagowanie wyrobów artystycznych i rzemieślniczych miejscowej ludności. Oczywiście ta wielka inwestycja wymaga też zapewnienia odpowiedniej infrastruktury. Na trasie będzie 15 stacji, a częściowo zostaną wykorzystane istniejące już tory kolejowe, które prowadzą z miasta Palenque do Meridy, stolicy stanu Jukatan.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz