87
lat
temu,
6
stycznia
1932
r.,
na
terenie
Monte
Alban
(stan
Oaxaca,
Meksyk),
archeolog
Alfonso
Caso
Andrade
(1896-1970),
pierwszy
dyrektor
Narodowego
Instytutu
Antropologii
i
Historii
(INAH)
odkrył
Grobowiec
7,
który
nazwał
„najbogatszym
grobem
Ameryki”.
Po
przeprowadzeniu
dokładnych
badań
w
latach
60.
XX
wieku
uznał,
że
złożone
w
nim
dary
ofiarne
należały
do
Misteków,
którzy
w
okresie
postklasycznym
(lata
1250-1521)
wykorzystali
dawny
grobowiec
Zapoteków,
pochodzący
z
lat
0-100
n.e.,
aby
pochować
w
nim
swych
przodków.
Chociaż
znalezione
w
grobie
artefakty
od
lat
można
podziwiać
w
Museo
de
las
Culturas
w
mieście
Oaxaca,
to
obecnie,
z
okazji
80.
rocznicy
INAH,
poddano
je
dokładnemu
oczyszczeniu
i
odrestaurowaniu,
przygotowując
specjalną
wystawę
El
lugar
de
los
ancestros.
Ta'ta
ñuu
ana'a
(„Miejsce
przodków”),
obejmującą
około
600
eksponatów
i
ukazującą
splendor
sztuki
Misteków.
Jeden
z naszyjników pochodzących z Grobowca 7 w Monte Alban
(fot. Héctor Montaño, INAH)
|
Urna
zapotecka ozdobiona wizerunkiem boga deszczu Cocijo (fot.
Héctor Montaño, INAH)
|
Mistekowie
byli wspaniałymi artystami i wyrabiali najróżniejsze przedmioty,
wykorzystując w tym celu muszle, korale, perły, turkus, jadeit,
kryształ górski, obsydian, alabaster, bursztyn, gagat, złoto,
srebro, miedź, glinę oraz zęby i kości zwierząt.
Pektorał
ze złota znaleziony w Grobowcu 7 (fot. Héctor Montaño,
INAH)
|
Wśród
wystawionych artefaktów znajdują się dziesiątki naszyjników
wykonanych z tysięcy paciorków z różnych materiałów, a nawet
naszyjnik zrobiony ze 100 zębów trzonowych dzikich kotów.
Czaszka
pokryta mozaiką turkusową znaleziona w Grobowcu 7 (fot.
Héctor Montaño, INAH)
|
Jak
podkreśla Diego Prieto, obecny dyrektor INAH, w okresie
postklasycznym Mistekowie wybrali dawny grobowiec zapotecki, aby
uczynić z niego podziemne sanktuarium poświęcone kultowi przodków.
Grób przypominał jaskinię uważaną za przejście do zaświatów i
miejsce dające początek nowemu życiu. Było zatem jak najbardziej
odpowiednie do składania w nim zawiniątek z relikwiami przodków, z
wizerunkami bóstw i wartościowymi przedmiotami. Misteckie kodeksy
pokazują, że tego typu zawiniątka były otaczane kultem i
wykorzystywane podczas rytuałów związanych z zakładaniem nowych
miast i z legitymizacją władzy oraz podczas innych ważnych
wydarzeń.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz