poniedziałek, 14 grudnia 2020

Odkryto kolejne czaszki na Huey Tzompantli

Oryginalny artykuł: Hallazgo en las entranas de Tenochtitlan: encontraron 119 craneos del Huei Tzompantli en el Templo Mayor

Pięć lat temu, na terenie miasta Meksyk odkryto pozostałości wielkiego Huey Tzompantli, na którym Mexikowie umieścili 484 ludzkie czaszki (posty: "Odkrycie Huey Tzompantli na terenie dawnego Tenochtitlan""Na Huey Tzompantli w Tenochtitlan umieszczono co najmniej 350 ludzkich czaszek"). Obecnie, podczas kontynuowania prac przy zabytkowym budynku na ulicy Republica de Guatemala 24, archeolodzy z Narodowego Instytutu Antropologii i Historii (INAH) natrafili na 119 kolejnych czaszek, należących do mężczyzn, kobiet i dzieci. Zajmują one część wschodniego krańca i zewnętrznej fasady tej wyjątkowej wieży o średnicy 4,70 metra, którą dawni mieszkańcy Tenochtitlan – Mexikowie – poświęcili bogu Huitzilopochtli.

Archeolodzy INAH odkryli kolejne czaszki umieszczone na Huey Tzompantli
(fot. Meliton Tapia, INAH)

Kierujący projektem Raúl Barrera Rodriguez i odpowiedzialna za wykopaliska Lorena Vázquez Vallín przekazali, że na pierwsze fragmenty czaszek natrafiono już w marcu. Do tej pory udało się zejść na głębokość 3,50 metra poniżej obecnego poziomu ulicy Republica de Guatemala i zidentyfikowano trzy fazy konstrukcyjne tej niezwykłej platformy Mexików, które pochodzą z czasów władcy Ahuizotla, sprawującego rządy w Tenochtitlan w latach 1486-1502.

Archeolodzy INAH podczas pracy przy Huey Tzompantli
(fot. Meliton Tapia, INAH)

Wykazano również, że po pokonaniu Tenochtitlan przez hiszpańskich konkwistadorów i ich tubylczych sprzymierzeńców, zniszczono większą część Huey Tzompantli, pochodzącą z ostatniego etapu budowy. Z tego powodu wiele czaszek połamało się i zostało rozrzuconych. Czaszki należały do osób złożonych w ofierze bogom, a sama budowla miała nie tylko podkreślać władzę i wojowniczość Mexików, ale i wzbudzać strach u ich wrogów. 

Część nowo odkrytych czaszek (fot. Meliton Tapia, INAH)

Jak podkreśla Raúl Barrera Rodriguez, nie można ustalić, ilu spośród złożonych w ofierze było wojownikami, ale część z nich zapewne stanowili jeńcy. Mogły to być również osoby personifikujące bóstwa, które przez ceremonią ubierano w stroje typowe dla bogów i traktowano jak bogów.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz