Oryginalny artykuł: Entrelazan las fuentes históricas y los hallazgos arqueológicos recientes para indagar en el mito de Huitzilopochtli
Istnieje wiele wersji mitu o narodzinach Huitzilopochtli, bóstwa słońca i wojny, patrona Mexików, które na przestrzeni wieków znalazły odzwierciedlenie w piktogramach, dokumentach historycznych, a nawet budowlach, jeśli weźmie się pod uwagę, że Templo Mayor (Wielka Świątynia) w Tenochtitlan stanowiła także architektoniczną metaforę tego wydarzenia. Podczas konferencji zorganizowanej przez Narodowy Instytut Antropologii i Historii (INAH) i Muzeum Templo Mayor, archeolog Leonardo López Luján przedstawił, w jaki sposób ostatnie odkrycia dokonane w sercu dzisiejszego miasta Meksyk uzupełniają narracje ustne i pisemne. Badacz podkreślił, że depozyty ofiarne stanowią ważną część tego samego kompleksu znaczeniowego, gdyż służyły wyjaśnieniu tak doniosłego zjawiska, jak codzienne pojawianie się słońca na wschodzie. Aby mogło to nastąpić należało składać bóstwom ofiary z ludzi, zwierząt, roślin lub przedmiotów o charakterze sakralnym, aby w zamian otrzymać od nich dary, w tym obfite deszcze pozwalające na udane plony czy też pomoc w odniesieniu zwycięstwa w wojnie.
Po lewej: bogini Coatlicue (matka Huitzilopochtli) i Huitzilopochtli; po prawej: Huitzilopochtli walczący ze swymi braćmi (źródło ilustracji: INAH) |
Depozyt ofiarny 111 odkryty w 2005 roku (fot. INAH) |
Depozyt ofiarny 176 odkryty w 2017 roku również nawiązuje do uosobienia boga Huitzilopochtli. Złożono w nim dziecko mające dziewięć lat w momencie śmierci. Poza tym w depozycie znajdowały się szczątki jastrzębia i drewniany pektorał w formie pierścienia. W tym przypadku za szczególną cechę archeolodzy uznali znalezioną w depozycie ludzką kość udową, którą dziecko trzymało jako berło. Na jednym z końców kość ta ma wyrytą datę 2 Trzcina. Jak podkreśla Leonardo López Luján, anonimowy dokument z XVI wieku znany jako La historia de los mexicanos por sus pinturas podaje, że bóg Huitzilopochtli urodził się w roku 2 Trzcina, aby stawić czoła swej siostrze Coyolxauhqui i swym braciom.
Depozyt ofiarny 176 odkryty w 2017 roku (fot. INAH) |
Obecnie prowadzone są badania szczątków dziecka z Depozytu Ofiarnego 176 w celu określenia jego płci i pochodzenia oraz ustalenia, jak umarło.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz