Oryginalny artykuł: Ancient humans used conch-shell sounds to organize communities
W centrum dawnej kultury Pueblo znajdował się Kanion Chaco w północno-zachodnim stanie Nowy Meksyk. Miejsce to było zamieszkiwane w latach 850–1150 i otoczone mniejszymi społecznościami, z których każda była zorganizowana wokół centralnego wielkiego domu. W wielu tamtejszych pochówkach archeolodzy natrafili na trąbki z muszli, choć muszle musiały być sprowadzane z odległości około 1000 km. Do dziś muszle są wykorzystywane w praktykach rytualnych ludności Pueblo, co sugeruje, że miały one również duże znaczenie w przeszłości. Trąbki z muszli wytwarzały głęboki i donośny dźwięk, który mógł rozchodzić się na znaczne odległości. Uczeni z USA podejrzewali, że rola dźwięku i słuchu wykraczała poza samo centrum Kanionu Chaco, który jest otoczony przez ponad sto niedostatecznie jeszcze zbadanych osad i zastanawiali się, czy dźwięki trąbek z muszli mogły docierać również do nich.
Mapka przedstawia położenie pięciu badanych osad (źródło ilustracji: czasopismo Antiquity) |
Pozostałości osady Kin Kilzhin (źródło fot. czaspismo Antiquity) |
W ten sposób dźwięk trąbki z muszli stawał się wielostronnym narzędziem komunikowania się i służył różnym celom. Mógł sygnalizować rozpoczęcie projektów prac wspólnoty, takich jak naprawy budynków, prace rolnicze lub przygotowania do świąt. Dźwięk mógł także zwiastować wspólne posiłki, nadając rytm dnia i wzmacniając poczucie przynależności do osady. Prawdopodobnie trąbki z muszli odgrywały znaczącą rolę w ogłaszaniu ważnych rytuałów, świąt lub różnych ceremonii o charakterze sakralnym, przyciągając ludzi do centralnego miejsca i przygotowując ich na wspólne doświadczenia duchowe.
Osada Moris 40 (źródło fot. czasopismo Antiquity) |
Dźwięki trąbek z muszli mogły też informować o zbliżających się zagrożeniach czy zmianach w pogodzie, które mogły mieć wpływ na uprawy, a nawet ogłaszać o przybyciu gościa do osady. W czasach, gdy nie było wiadomości pisanych ani sygnałów dalekosiężnych, dźwięk był niezbędny do koordynowania działań i zapewniania dobrobytu społeczności. Profesor Ruth Van Dyke podkreśla, że krajobrazy dźwiękowe były ważnymi aspektami interakcji społecznych i rekonstruując historię czasami pomija się dźwięki, które odgrywały znaczącą rolę w życiu dawnych kultur.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz