Krokodyl
odgrywał ważną rolę w systemie wierzeń dawnych mieszkańców Mezoameryki. Ludy
Nahua nazywały go acuetzpalin i wiązały z żyznością, deszczem i ogólnie z wodą. Jego zrogowaciała
skóra przypominała wyglądem powierzchnię ziemi, a rozwarta paszcza symbolizowała
wejście do jaskini prowadzącej do świata podziemnego. Jak podaje archeolog Erika
Robles Cortés z Projektu Templo Mayor, gady te miały tak duże znaczenie dla
Mexików, że składano je nawet w depozytach ofiarnych
w Wielkiej Świątyni w Tenochtitlan, a kapłani dbali o to, aby
rozłożyć je w odpowiedniej pozycji, często razem z dzikimi kotami, wężami i
karapaksami żółwi, podkreślając tym samym widoczne odniesienie do ziemskiego
poziomu wszechświata. Po przeanalizowaniu depozytów ofiarnych, które odkryto pod
koniec lat 70. i na początku lat 80. XX wieku, w jedenastu z nich i w jednym
grobowcu zdołano doliczyć się 20 krokodyli i ośmiu zębów tego gada. Jeden z
depozytów pochodził z czasów, gdy władzę w Tenochtitlan
sprawował Motecuhzoma Ilhuicamina (lata 1440-1469), a pozostałe z okresu rządów
Axayacatla (lata 1469-1481).
Wypchany krokodyl w Muzeum Templo Mayor (fot. Meliton Tapia, INAH) |
Dwa
krokodyle były kompletne, a 18 pozostałych poddano odpowiedniej obróbce w celu
zachowania ich skór. Wśród nich zidentyfikowano dwa rodzaje: krokodyla
meksykańskiego (Crocodylus moreletii)
i krokodyla amerykańskiego (Crocodylus
acutus). Jedenaście osobników było dorosłych, sześć – młodych, a trzy – bardzo
młode. Najmniejszy miał około 70 cm długości, a największy niemal dwa metry.
Niekiedy składano garbowane skóry wraz z czaszką lub tylko czaszki, szczęki i
fragmenty skór. Jest też możliwe, że wypychano zwierzęta.
Czaszka krokodyla złożona w jednym z depozytów ofiarnych (fot. Meliton Tapia, INAH) |
Krokodyle
te, podobnie jak większość zwierząt składanych w depozytach ofiarnych
sprowadzano do Tenochtitlan z rejonu
Pacyfiku i Atlantyku, przypuszczalnie z ziem obecnych stanów Veracruz, Tabasco,
Campeche, Chiapas, Oaxaca lub Guerrero. Biorąc pod uwagę znaczną odległość
można sądzić, że największe osobniki były zabijane w miejscu ich pojmania, a do Centralnego Meksyku dostarczano jedynie ich skóry. Mniejsze krokodyle były z pewnością
transportowane żywe do stolicy Mexików i trafiały do wiwarium, gdzie je
przetrzymywano do momentu złożenia w depozycie.
Szczątki krokodyla z depozytu ofiarnego w Templo Mayor (fot. Projekt Templo Mayor) |
Piętnaście
skór krokodyli znajdowało się w dziewięciu depozytach złożonych podczas
poświęcenia etapu IVb rozbudowy Templo
Mayor w dawnym Tenochtitlan i –
jak podał archeolog Leonardo López Luján – zostały
umieszczone w narożnikach świątyni i na jej głównych osiach. Inne gady zostały
złożone w grobowcu, który należał zapewne do ważnej osobistości i został
odkryty w południowej części Templo Mayor,
będącej miejscem kultu boga Huitzilopochtli.
Mogły stanowić fragmenty stroju zmarłego lub nawiązywać do drzewa wszechświata,
po którym przemieszczały się dusze zmarłych.
Czaszka krokodyla pochodząca z depozytu ofiarnego (fot. Projekt Templo Mayor) |
Erika Robles Cortés uważa, że zanim skóry krokodyli zostały złożone w depozytach, mogły
być wykorzystywane jako dywaniki i pokrycia tronów lub stanowiły pełne bądź częściowe
stroje władców, wojowników, kapłanów, graczy w piłkę czy tancerzy, na co
wskazywałyby sceny zachowane z czasów prekolumbijskich. Również bóstwa wyróżniają
się elementami strojów nawiązujących do krokodyli, a tym samym do wody,
żyzności, ziemi, stworzenia i śmierci. Czaszki i szczęki krokodyli mogły być
też wykorzystywane podczas rytuałów jako maski i nakrycia głowy. Jak podkreśla Erika
Robles Cortés, Templo
Mayor nie jest jedynym miejscem, w którym
natrafiono na pozostałości krokodyli. Amerykański archeolog Kent Flannery
znalazł bowiem w Dolinie Oaxaca szczękę krokodyla, która służyła
przypuszczalnie jako maska. Podobny przedmiot, fragment perforowanej szczęki
krokodyla odkryto na terenie majańskiego ośrodka Altar de Sacrificios
(Gwatemala) i Stanley Olsen uznał ją za część
stroju. Ceremonialne wykorzystanie krokodyli przetrwało do dzisiejszych czasów
we wspólnotach zamieszkujących meksykański stan Guerrero, gdzie ozdoby z
krokodyli zakładane są podczas uroczystości związanych z żyznością.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz