Chociaż
Xipe Tótec (“nasz pan odarty ze
skóry”), związany z żyznością, cyklem rolniczym i wojną był bardzo ważnym bóstwem
dla prekolumbijskich kultur zamieszkujących tereny zachodniego i centralnego
Meksyku oraz ziemie położone nad Zatoką Meksykańską, to jednak do tej pory nie
natrafiono na świątynię dedykowaną wyłącznie jemu. Z tego powodu na szczególną
uwagę zasługują dwa ołtarze ofiarne, trzy kamienne rzeźby i różne elementy
architektoniczne znalezione w podstawie piramidalnej na terenie stanowiska
archeologicznego Ndachjian–Tehuacán w stanie Puebla (Meksyk). Dowodzi to, że w
tym dawnym mieście wzniesiono świątynię boga Xipe Totec.
Stanowisko archeologiczne Ndachjian–Tehuacán (fot. Melitón Tapia, INAH) |
Prace archeologiczne przy świątyni boga Xipe Totec (fot. Mauricio Marat, INAH) |
Odkrycia dokonano
przypadkowo, gdyż celem projektu było zakończenie prac związanych z
odtworzeniem Wielkiego Muru Północnego
pomiędzy Placem A i Grupą Centralną oraz rozpoczęcie
eksploracji porośniętych roślinnością budowli po stronie zachodniej. Już
wcześniej natrafiono na fragmenty rzeźb przedstawiających bóstwo Xipe Totec i związanych z niskimi
ołtarzami, które znajdowały się w pobliżu wspominanej świątyni i są wystawione
w muzeum na terenie stanowiska archeologicznego Tehuacán. .
Kamienna czaszka odkryta w Ndachjian–Tehuacán (fot. Melitón Tapia, INAH) |
Jeśli
chodzi o nowe znaleziska, to każda z wyrzeźbionych czaszek z kamienia
wulkanicznego, przypuszczalnie z riolitu sprowadzonego z innych regionów, ma 70
cm wysokości i wazy około 200 kilogramów. Nacięcia na nosach dowodzą, że
rzeźby, będące dziełem różnych rzemieślników, zostały rytualnie zniszczone.
Kamienna czaszka odkryta w Ndachjian–Tehuacán (fot. Héctor
Montaño, INAH)
|
Rzeźbiony
tors boga Xipe Totec ma około 80 cm wysokości
i również został rytualnie zniszczony. Jest możliwe, że podczas dalszych prac
archeolodzy odnajdą pozostałe fragmenty rzeźby, czyli głowę, prawą rękę i
stopy. Na środku brzucha znajduje się otwór, w którym – zgodnie ze źródłami
kolonialnymi – podczas ceremonii umieszczano kamień o zielonej barwie, aby symbolicznie ożywić rzeźbę.
Rzeźba przedstawiająca tors boga Xipe Totec (fot. Melitón Tapia, INAH) |
Jednym z najważniejszych świąt dawnego Meksyku było Tlacaxipehualiztli,
kiedy to ku czci boga Xipe Totec
kapłani zakładali na siebie skóry odarte z osób złożonych w ofierze i składane
później w niewielkich otworach przed ołtarzami. Jak podaje Noemí Castillo, również
przed dwoma ołtarzami ofiarnymi znalezionymi w Ndachjian–Tehuacán, natrafiono
na otwory, które były wypełnione ziemią i przykryte kamiennymi czaszkami.
Ołtarz po stronie północnej ma średnicę 3,02 m i wysokość 88 cm, a drugi – po
stronie południowej – ma średnicę 3,18 m i 78 cm wysokości. Oba ołtarze
należały do wcześniejszej wersji świątyni boga Xipe Totec, z której korzystano w latach 1260-1456.
Stanowisko archeologiczne Ndachjian–Tehuacán (fot. Melitón Tapia, INAH) |
Budowle
w Ndachjian–Tehuacán przechodziły zatem kilka etapów konstrukcyjnych: pierwszy
w latach 900-1260, drugi w okresie największego rozkwitu nie tylko tego
ośrodka, ale i innych miast ludu Popoloca (Tecamachalco, Tepeji i
Coixtlahuaca) oraz trzeci, nieukończony, około połowy XV w. Noemí Castillo
podkreśliła, że w owych czasach władcy Mexików, Moctezuma Ilhuicamina i
Ahuízotl podbili ośrodki ludności Popoloca, a mieszkańców Tehuacán (którą to
nazwę nadali Mexikowie miastu Ndachjian) zmusili do przeniesienia się do doliny
Calcahualco.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz