Oryginalny artykuł: Por primera vez, en Palenque hallan una nariguera; debió usarse para personificar al dios maya del maíz
Po raz pierwszy w historii badań w Palenque (stan Chiapas, Meksyk) archeolodzy natrafili na ozdobę nosa z wyrytą na niej sceną. Ten wyjątkowy artefakt stanowił część depozytu ofiarnego z późnego okresu klasycznego (lata 600-850) złożonego podczas poświęcania konstrukcji, na której zbudowano Dom C Pałacu. Arnoldo González Cruz (kierujący Projektem Archeologicznym Palenque) podaje, że depozyt znaleziono podczas prac, które miały potwierdzić lub wykluczyć istnienie schodów po południowej stronie budowli, tak jak było to w przypadku jej przeciwnego krańca. W miejscu tym zachowała się pokryta stiukiem posadzka, a po jej oczyszczeniu zauważono wgłębienie o średnicy 26 cm i głębokości 30 cm, wypełnione gliniastą ziemią. Po jej przesianiu wyłoniły się nasiona, ości ryb, szczątki żółwi i małych ssaków, noże z obsydianu, duże kawałki węgla i ozdoba nosa, która wyróżnia się pod względem estetycznym ze względu na swą kompozycję, trwałość i precyzję wykonania.
Ozdoba nosa odkryta w Palenque (fot. Carlos Varela Scherrer) |
Scena wyryta na ozdobie nosa (fot. Carlos Varela Scherrer) |
Arnoldo González Cruz uważa, że grzebień kości, z której wykonano ozdobę nosa, jawi się jako granica portalu, którą osoba przekracza, aby kontaktować się z bóstwami i przodkami, co jest często spotykaną sceną w sztuce Majów z okresu klasycznego (lata 250-900). Warto też zwrócić uwagę na zawiniątko, gdyż są one dość powszechne w ikonografii Majów.
Rysunek przedstawia sposób noszenia ozdoby (fot. Carlos Varela Scherrer) |
Tego typu ozdoby nosa były używane przez elitę z Palenque, gdyż można je dostrzec na różnych przedstawieniach, w tym na sarkofagu w Świątyni Inskrypcji, na Panelu Owalnym w Domu E Pałacu i na Tronie ze Świątyni XXI.
Archeolodzy sądzą, że tego typu ozdoby mogły być noszone podczas rytuału personifikacji bóstwa kukurydzy, gdyż jedną z cech charakterystycznych tego bóstwa była niezwykle wydłużona głowa, która nawiązywała do kaczana kukurydzy. Chociaż brakuje analiz, które pozwoliłyby poznać lepiej proces wyrobu, rodzaj używanych narzędzi, a nawet żywicę umożliwiającą umocowanie ozdoby na grzbiecie nosa, zdaniem Arnolda Gonzáleza Cruza znaczenie tej ozdoby polega na tym, że stanowi ona przykład wrażliwości artystycznej Majów, a jej przesłanie ikonograficzne i konceptualne rzuca światło na wierzenia dawnych mieszkańców Palenque związane z kultem zmarłych i życiem pozagrobowym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz