niedziela, 29 czerwca 2014

Sztuka naskalna największym bogactwem ziem północnego Meksyku

W minionym tygodniu Narodowy Instytut Antropologii i Historii (INAH) zorganizował konferencję naukową, poświęconą archeologii ziem północnego Meksyku, którego największe bogactwo stanowią malowidła naskalne, petroglify i geoglify. Są one niczym otwarta księga z przesłaniem od pierwszych, prostych jeszcze społeczności. W ostatnich latach badania sztuki naskalnej znacznie się rozwinęły i do chwili obecnej INAH zarejestrował na terenie Meksyku aż 3700 miejsc z zachowanymi pozostałościami sztuki naskalnej, z czego około 70% przypada na ziemie północnego Meksyku, od stanu Tamaulipas po stan Baja California. Do najwspanialszych przykładów należą: Boca de Potrerillos (Nuevo León), Las Labradas (Sinaloa), Pinturas de la Sierra de San Francisco (Baja California Sur), Cueva de las Monas (Chihuahua) i La Pintada (Sonora).

Malowidło naskalne w Sierra de San Francisco (stan Baja California Sur)
(replika w Narodowym Muzeum Antropologii w mieście Meksyk)
Zagęszczenie malowideł naskalnych, petroglifów i geoglifów na ziemiach północnego Meksyku związane jest ze znaczną ilością jaskiń, które stanowiły schronienie i miejsce zamieszkania dla grup ludności, od okresu archaicznego aż do czasów hiszpańskiej konkwisty.

Malowidło naskalne na ziemiach stanu Durango (fot. Centrum INAH, Durango)
Jak podają specjaliści, na terenie stanu Zacatecas istnieje około 50 miejsc z przykładami sztuki naskalnej, z czego najwięcej w Villa García, na południowym wschodzie stanu. Malowidła naskalne zachowały się też w Monte Escobedo, Sombretete i Mazapil, a petroglify w Alta Vista, Valparaíso, Fresnillo, Villanueva, La Quemada i Cañón de Juchipila.

Malowidło naskalne we Fresnillo (stan Zacatecas) (fot. Carlos Torreblanca, INAH)
W stanie Durango natomiast zarejestrowano do tej pory aż 126 miejsc z pozostałościami najróżniejszego typu sztuki naskalnej.

Petroglify w La Ferrería (stan Durango) (fot. Centrum INAH, Durango)
Archeolog Pedro Francisco Sánchez Nava podkreślił, że badania prowadzone zarówno obecnie, jak i w przyszłości, pozwolą poznać lepiej chronologię i przynależność kulturową autorów malowideł naskalnych i petroglifów, a zatem kto, kiedy i w jakim celu je wykonał. Jednocześnie będzie można dowiedzieć się, jakie stosowano techniki i surowce, a także przeanalizować zachowane wizerunki i ich znaczenie. Sztuka naskalna odzwierciedla bowiem sposób postrzegania otaczającego świata.

Przykład sztuki naskalnej w La Ferrería (stan Durango) (fot. Centrum INAH, Durango)
Eduardo Gamboa Carrera, koordynator konferencji dodał, że sztuka naskalna – poza swymi walorami estetycznymi – stanowi bardzo ważny temat dla badań archeologicznych, gdyż wiąże się z informacjami o organizacji społecznej, formach życia w danym rejonie, przyrodzie, działalności gospodarczej, myślistwie, a także o religii i sposobie myślenia poszczególnych społeczności. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz