Archeolodzy
z Narodowego Instytutu Antropologii i Historii (INAH) prowadzą prace na terenie
Placu Księżyca w Teotihuacan. Projekt badawczy, którym kieruje dr Verónica Ortega Cabrera rozpoczął się w już w 2015 roku.
Obecnie, na początku kwietnia wznowiono prace, które potrwają do końca lipca.
Celem badań jest poznanie faz konstrukcyjnych Placu Księżyca, miejsca o wielkim znaczeniu dla dawnej metropolii,
gdyż właśnie tam rozpoczyna się Aleja
Zmarłych, stanowiąca oś sakralnej przestrzeni Teotihuacan.
Prace prowadzone przez archeologów INAH na Placu Księżyca w Teotihuacan (fot. Melitón Tapia, INAH) |
Jak podaje dr Verónica Ortega Cabrera, wykopaliska skupiły
się na Budowli A, przylegającej do Piramidy Księżyca. Jest to zamknięty
dziedziniec o boku 25
metrów , z dziesięcioma małymi ołtarzami wewnątrz. Archeolodzy
postanowili przekonać się, co znajduje się pod Budowlą A, aby tym samym poznać pierwotny wygląd Placu Księżyca, znacznie różniący się od
obecnego, który pochodzi z lat 350-550 n.e. W trakcie prac zdołano dostrzec
zmiany dokonane przez mieszkańców Teotihuacan.
Okazało się, że początkowo Plac Księżyca był pełen zagłębień, kanałów i steli,
otaczające go budowle były znacznie bardziej oddalone, a Piramida Księżyca miała mniejsze rozmiary. W wapiennej warstwie
natrafiono na ponad 400 wgłębień, wykorzystywanych przez pięć stuleci. Są to
otwory o średnicy 20-25 cm
i głębokości około 30 cm .
Znajdują się one na całym terenie placu, a wiele z nich wypełniono otoczakami,
zebranymi w rzekach i
przetransportowanymi z innego miejsca. Wszystko wskazuje na to, że Plac Księżyca odgrywał szczególną rolę
dla mieszkańców Teotihuacan już w
pierwszej fazie budowy, około 1900 lat temu.
Otwory znalezione w Budowli A (fot. INAH) |
Stele umieszczone w fosach (fot. Melitón Tapia, INAH) |
Verónica Ortega Cabrera uważa, że chociaż należy jeszcze w
pełni zrozumieć kontekst tego wyjątkowego miejsca, to mówi nam ono o znaczeniu
zielonego kamienia i jego związku z bóstwami wody. To właśnie na Placu Księżyca znaleziono największą
rzeźbę przedstawiającą boginię żyzności Chalchiuhtlicue,
a zatem mogło to być miejsce jej kultu. Być może mieszkańcy Teotihuacan przychodzili na Plac Księżyca – jako szczególną
przestrzeń o charakterze symbolicznym, ceremonialnym i rytualnym - i składali w
zagłębieniach otoczaki z rzek, wznosząc błagania o udane zbiory.
Fragmenty ceramiki znalezione podczas wykopalisk (fot. Melitón Tapia, INAH) |
Na głębokości zaledwie 10 cm pod powierzchnią, archeolodzy odkryli
również dwa kanały związane z centralnym ołtarzem na Placu Księżyca. Verónica Ortega Cabrera podkreśliła, że kanały te pełniły jedynie funkcję
symboliczną,. Biorą swój początek po północnej i południowej stronie ołtarza, mają
25 metrów
długości, od 1,50 do 2 metrów szerokości i do 3 metrów
głębokości.
Kanał odkryty po północnej stronie ołtarza (fot. INAH) |
Oprócz wykopalisk prowadzonych do tej pory w Piramidzie Księżyca i w Pałacu Quetzalpapálotl, są to jedyne badania na Placu Księżyca, gdyż prace, którymi kierował archeolog Ponciano
Salazar w latach 60-tych XX wieku ograniczały się jedynie do oczyszczenia i
odrestaurowania budowli w tym sektorze miasta. Obecnie wiadomo, że nawet otwarta
przestrzeń może kryć świadectwa archeologiczne. W Teotihuacan miejsca o charakterze publicznym: Cytadela i place przy Piramidzie
Słońca i Piramidzie Księżyca kryły
w sobie symbolikę znacznie większą od tej, którą widzimy w końcowej wersji
programu urbanistycznego. Być może tego rodzaju modyfikacje miały na celu
nadanie tym miejscom charakteru sakralnego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz