środa, 19 maja 2021

Uczeni przygotowali nowe obrazy cyfrowe „Muralu graczy w piłkę” w Tikal

W 1984 roku, podczas prac prowadzonych w ramach Projektu Archeologicznego Tikal, odkryto na terenie tego miasta Majów kilka malowideł ściennych, choć nie są one udostępnione zwiedzającym. Jednym z największych i dobrze zachowanych jest tak zwany „Mural graczy w piłkę”, pochodzący z IV wieku. Malowidło zdobi mającą 17 metrów długości fasadę platformy budowli 6C-XVI-Sub 39. Sporządzona przed wieloma laty dokumentacja graficzna nie była najlepszej jakości i dlatego obecnie, w ramach Proyecto Arqueologico del Sur de Tikal, zastosowano najnowsze technologie, w tym fotogrametrię, dzięki której można było przygotować nowe obrazy cyfrowe, ukazujące więcej detali.

Nowo sporządzony obraz cyfrowy "Muralu graczy w piłkę" w Tikal
(autor: Heather Hurst, Proyecto Arqueologico Sur de Tikal)

Budowla 6C-XVI-Sub 39 znajduje się na południe od kompleksu Mundo Perdido i była zamieszkiwana przez przedstawicieli elity w latach 300-550. Później została zakopana przez samych Majów i przysłonięta inną konstrukcją, skutkiem czego do malowideł można dotrzeć jedynie wykopanym tunelem.

Fioletowym kółkiem zaznaczono położenie budowli 6C-XVI (Pacunam, T. Garrison)

Malowidła umieszczone są po bokach schodów prowadzących do budowli, która wznosi się po północnej stronie Południowego Placyku, jednego z czterech znajdujących się w tym kompleksie. Po lewej, zachodniej stronie widoczne są trzy postacie graczy w piłkę, a po prawej (wschodniej) pięć innych osób, wszystkie naturalnej wielkości.

Rekonstrukcja budowli 6C-XVI-Sub 39 (autor: Heather Hurst)

Na „Muralu graczy w piłkę” zachowały się kolory: czerwony, pomarańczowy, żółty, czarny i biały. Na podstawie uzyskanych detali, uczeni ustalili, że przedstawionymi postaciami są: bóg jaguar świata podziemnego, bóg Akan i bóg kukurydzy. Tym samym nawiązują one do ciemności, świata podziemnego i odrodzenia.

   
Detale przedstawionych na muralu bóstw (autor: Heather Hurst)

Styl wykonania malowideł odpowiada tradycji typowej dla Nizin Majów w późnym okresie preklasycznym i wczesnym okresie klasycznym. Druga część muralu, znajdująca się po prawej stronie i przedstawiająca pięć osób, jest jeszcze analizowana i z pewnością dowiemy się o niej więcej po zakończeniu badań.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz