W sztuce Majów z późnego okresu
klasycznego (600 – 900 n.e.) często pojawiają się wizerunki karłów, zarówno na
zabytkach kamiennych, jak i na rzeźbionych plakietkach jadeitowych czy też w
scenach wymalowanych na naczyniach ceramicznych. Nic zatem dziwnego, że uczeni
– przede wszystkim Virginia E. Miller i Christian Prager – postanowili zwrócić
na nie uwagę i poświęcili im sporo miejsca w swych publikacjach.
Jadeitowa plakietka z Nebaj (Gwatemala) przedstawiająca władcę (po prawej) i karła (po lewej) (Narodowe Muzeum Archeologii i Etnologii w mieście Gwatemala) |
Chociaż postacie karłów różnią
się niekiedy, to zdecydowana większość wykazuje cechy typowe dla
achondroplazji, a mianowicie: niewielki wzrost, nieproporcjonalnie krótkie
kończyny, zapadniętą nasadę nosa i wydatne czoło. Virginia Miller uznała zatem,
że skoro Majowie zdołali tak dokładnie ukazać w sztuce te cechy fizyczne, to
karły musiały rzeczywiście stanowić część populacji i odgrywać szczególną rolę
w świecie Majów.
Figurki Majów z wizerunkami karłów
(pierwsza i trzecia - Narodowe Muzeum Antropologii w mieście Meksyk;
druga - El Gran Museo del Mundo Maya w Meridzie, stan Jukatan, Meksyk)
Ponieważ proporcje ciała karłów różniły się od naturalnych, zatem Majowie traktowali karły jako istoty nadprzyrodzone i uważali za wysłanników świata bogów, gdyż deformacje ciała były uznawane za boskie atrybuty. Zdaniem Christiana Pragera Majowie sądzili, że obecność karłów na dworze królewskim świadczyła o uczestnictwie bogów w życiu ludzi. W wielu majańskich miastach, jak na przykład Caracol (Belize), Calakmul (stan Campeche, Meksyk) czy Xultun, El Peru-Waka’ i Dos Pilas (Gwatemala), kamienne stele poświęcane z okazji zakończenia cyklu kalendarzowego przedstawiają tamtejszych władców w towarzystwie karłów, stojących z profilu, po lewej stronie, u stóp króla.
Karzeł (po lewej) stojący u stóp władcy Itzamnaaj K'awiil (detal ze Steli 14 w Dos Pilas, Gwatemala) |
Również królowe portretowano w
towarzystwie karłów lub karlic. Wizerunki takie zachowały się na stelach w El Peru-Waka’ i Calakmul oraz na Ołtarzu 1 w Edzná
(stan Campeche, Meksyk). Jedna z figurek z wyspy Jaina
(stan Campeche, Meksyk) przedstawia kobietę w eleganckim stroju, z karlicą
siedzącą u jej boku.
Figurka przedstawiająca kobietę z elity i towarzyszącą jej karlicę (Regionalne Muzeum Antropologii "Palacio Canton", Merida, Jukatan, Meksyk) |
Przedstawiona powyżej figurka z
wyspy Jaina, a także inne wizerunki karłów, pozwalają przyjrzeć się bliżej ich
strojom, świadczącym o uprzywilejowanym statusie społecznym. Stroje te były
bowiem niekiedy bardzo bogate i obejmowały spódniczki ze skóry jaguara,
narzutki z frędzlami oraz najróżniejsze nakrycia głów, na przykład z motywami
zoomorficznymi (ptakami i zwierzętami), maskami bóstw czy też turbany w kształcie
stożka, uformowane ze zwiniętych pasów tkaniny. Karły mają też klejnoty z
jadeitu: bransoletki, naszyjniki i pektorały.
Figurki Majów z wizerunkami karłów
(pierwsza - Narodowe Muzeum Antropologii w mieście Meksyk;
druga i trzecia - El Gran Museo del Mundo Maya w Meridzie, stan Jukatan, Meksyk)
Zdaniem Virginii Miller duża ilość
figurek karłów znalezionych w grobowcach na wyspie Jaina może oznaczać, że
karły były dobrymi towarzyszami w podróży do świata zmarłych. Wierzenia
współczesnych Majów wskazują na powiązania karłów ze światem podziemnym. Według
mitów Majów Tzotzil i Tzeltal, zamieszkujących rejony stanu Chiapas (Meksyk),
karły żyją pod ziemią i asystują słońcu w jego nocnej wędrówce. Należy bowiem
pamiętać, że już dawni Majowie uważali, iż o zachodzie słońce zstępuje do
świata podziemnego, gdzie musi pokonać moce ciemności, aby ponownie wyłonić się
o świcie nad horyzontem. Sceny mitologiczne wymalowane na naczyniach
ceramicznych Majów przedstawiają także karły towarzyszące tańczącemu bogu
kukurydzy.
Scena wymalowana na naczyniu ceramicznym Majów przedstawia tańczącego boga kukurydzy i towarzyszącego mu karła (fot. Justin Kerr) |
Karły określano w okresie
klasycznym słowami ch’aat i ma’s. Miller uważa, że karły były blisko
związane z rodzinami rządzącymi i jeśli nie wywodziły się z nich bezpośrednio,
to mogły być adoptowane ze względu na przypisywane im magiczne moce.
Zapis glificzny majańskich słów ch'aat i ma's, oznaczających karła
(rys. J. Montgomery i W. Ringle)
Zdaniem Pragera karły mogły
pełnić również jakieś funkcje administracyjne na dworze królewskim, gdyż
podczas składania danin usługują władcom, pokazują dostarczone towary,
sprawdzają ich jakość, a nawet próbują przyniesionych napojów.
Scena wymalowana na naczyniu ceramicznym Majów przedstawia władcę i dwa karły, z których jeden trzyma zwierciadło, a drugi próbuje jakiegoś napoju (fot. Justin Kerr) |
Z pewnością też, podobnie jak w
przypadku Azteków, karły bawiły władców swym komicznym zachowaniem czy też
tańcami. Rzeźbiona kolumna kamienna z miejscowości Bakná (stan Campeche, Meksyk) przedstawia postać tańczącego przy
akompaniamencie muzyki karła, który rozwesela władcę siedzącego na tronie.
Wizerunek tańczącego karła na kolumnie z Bakná (stan Campeche, Meksyk) (Muzeum Architektury Majów "Baluarte de la Soledad" (miasto Campeche, Meksyk) |
Najbardziej zagadkowy wizerunek
karłów zachował się natomiast na Stopniu
VII ze Schodów Glificznych 2 w Yaxchilan (stan Chiapas, Meksyk).
Wyrzeźbiona scena przedstawia władcę Yaxuun
Bahlam IV podczas gry w piłkę, której przyglądają się z boku dwa karły z
glifem ek’ („gwiazda”) na ciele, co
wskazywałoby na ich związek z jednym z gwiazdozbiorów.
Postacie karłów na Stopniu VII ze Schodów Glificznych 2 w Yaxchilan (stan Chiapas, Meksyk) |
Dawne legendy o karłach były
szczególnie popularne na ziemiach Jukatanu, gdzie potomkowie Majów wierzyli, że
pierwszy stworzony przez bogów świat - pogrążony jeszcze w ciemnościach - zamieszkiwany był właśnie przez karły. Inna legenda opowiada o
karle wyklutym z jaja i wychowywanym przez samotną staruszkę, która
namówiła go do współzawodnictwa z władcą Uxmal.
Ostatecznie karzeł odniósł zwycięstwo i zasiadł na tronie, a Piramida Wróżbity w Uxmal jest często nazywana przez okolicznych mieszkańców Domem Karła.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz