Seibal (Ceibal) to stanowisko archeologiczne ważne z dwóch powodów. Po pierwsze jest to jedno z najstarszych majańskich miast, którego historia sięga roku 1000 p.n.e, a więc czasów Olmeków. Po drugie z powodu ponownego rozkwitu pod koniec klasyku: kiedy inne majańskie miasta zostały opuszczone, Seibal nadal wznosiło stele z inskrypcjami glificznymi. Jednym z takich późnych monumentów jest Stela 11.
Stela 11 z Seibal (fot. Wikimedia Commons) |
Stela 11 to jedna z 4 steli otaczających budowlę A-3, które sytuują Seibal w majańskiej przestrzeni geopolitycznej: Stela 11 - dokumentująca przybycie pana Aj Bolon Haabtal Wat’ul K’atel ze wschodu - zdobi jej wschodnią ścianę. Analogicznie Stele 8, 9 i 10 wspominają postaci z miast znajdujących się na zachód, północ i południe od Seibal i stoją po odpowiedniej stronie budowli.
Inskrypcja opisuje 3 wydarzenia:
Reszta tekstu, której ślady widać po prawej i lewej stronie dolnej części steli, jest zerodowana. Przypuszczalnie wymieniała imiona i tytuły władcy przestawionego na steli, a być może także imię rzeźbiarza, który ją wykonał.
Aj Bolon Haabtal Wat’ul K’atel - nietypowo dla majańskich władców - ma wąsy. Stosunkowo niewiele o nim wiadomo, bo nie zachowała się żadna wzmianka o jego pochodzeniu – mógł się wywodzić z lokalnych elit lub przybyć z innego miasta. Z zachowanych tekstów wynika, że objął władzę w Seibal w 830 r. i rządził do ok. 889.
| |
Władca przestawiony jest w bogatym stroju ceremonialnym, a uwagę szczególnie przykuwa nakrycie głowy ozdobione długimi piórami oraz motywem pasa niebiańskiego
| |
W lewej ręce trzyma proste berło, prawą wyciąga w geście charakterystycznym dla rytuału rozsypywania kadzidła, związanego z obchodami okrągłych dat kalendarzowych. Jak rolnik sieje ziarno, tak majańscy władcy “zasiewali” nowy okres kalendarzowy, aby zapewnić nieprzerwany (i pomyślny) upływ czasu.
| |
Rys. John Montgomery | chok ‘siać (ziarno), rozsypywać kadzidło’ |
Pod nogami władcy widać zarysy drugiej postaci - z pewnością jeńca złożonego w ofierze z okazji obchodów okrągłej daty kalendarzowej.
Jeniec leży opierając się na przedramionach. Po lewej widać głowę z twarzą wykręconą nienaturalnie do góry, z długimi włosami związanymi na czubku głowy i opadającymi do ziemi, po prawej - zarys nóg.
|
Tak więc Stela 11 z Seibal to ważny monument z końca okresu klasycznego cywilizacji Majów, dokumentujący obchody dawnych rytuałów i upamiętniający okres świetności miasta w IX w. n.e. Podobnie jak inne teksty glificzne pozwala nam odtworzyć kolejny fragment fascynującej historii tej wielkiej cywilizacji, której potomkowie dziś na nowo odkrywają dokonania swoich przodków.
- Inomata, Takeshi et al. Early Ceremonial Constructions at Ceibal, Guatemala, and the Origins of the Lowland Maya Civilization, Science, 2013.
- Just, Bryan R. 2007. Ninth-century stelae of Machaquila and Seibal. FAMSI.
- New Evidence Unearthed for the Origins of the Maya. National Geographic 2013.
- Rice, Prudence M. Maya Political Science: Time, Astronomy, and the Cosmos.
- Sharer, Robert J. and Loa P. Traxler. 2006. The Ancient Maya, 6th edn. Stanford, California.
- Tuszyńska, Boguchwała. Miasta Majów: Ceibal (Gwatemala). Przed Kolumbem 2013.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz