Prace wykopaliskowe, prowadzone na terenie majańskiego miasta
Ceibal (Gwatemala) dostarczają nowych
dowodów, wskazujących na koegzystencję wędrownych i osiadłych grup ludności.
Badaniami kierowali Takeshi Inomata i Daniela Triadan, antropolodzy z
University of Arizona, a uzyskane rezultaty zostały opublikowane w tym tygodniu
w Proceedings of the National Academy of Sciences.
Pozostałości budowli rezydencjalnej w Ceibal, wzniesionej około 750 r. p.n.e. (fot. Takeshi Inomata) |
Takeshi Inomata wyjaśnia, że pomimo informacji o
koegzystencji osiadłych i wędrownych grup ludności w różnych częściach świata, zazwyczaj
sądzono, iż istniały one niezależnie od siebie, nawet w sytuacji, gdy ludzie ci
przebywali przez jakiś czas na stosunkowo bliskich obszarach. Nowe badania na
terenie Ceibal poddają w wątpliwość
owo powszechne założenie i po raz pierwszy ukazują, że tamtejsze centrum
ceremonialne zostało wzniesione wspólnie przez ludność prowadzącą wędrowny i osiadły
tryb życia. Jednocześnie do tej pory przyjmowano, że najpierw pojawia się
rozwinięte społeczeństwo, które już głęboko zapuściło korzenie, a dopiero potem
budowle publiczne. Zdaniem Inomaty w wielu przypadkach dzieje się jednak
inaczej.
Podczas prac archeologicznych w Ceibal odkryto plac pochodzący z około 950 r. p.n.e. Otoczony jest
monumentalnymi budowlami, wzniesionymi około 800 r. p.n.e. Zachowało się jednak
niewiele dowodów, świadczących o stałym zamieszkiwaniu miasta w owym okresie.
Zdaniem Inomaty, dość solidna konstrukcja budowli o charakterze ceremonialnym
dowodzi, że nieliczni stali mieszkańcy tego rejonu nie byli w stanie wznieść
ich własnymi siłami, a zatem niezbędna była praca znaczniejszej liczby ludzi.
Archeolodzy odkopujący jedną z budowli rezydencjalnych w Ceibal, wzniesioną około 500 r. p.n.e. (fot. Takeshi Inomata) |
Większość ludności prowadziła wówczas tradycyjny tryb życia
myśliwych-zbieraczy, wędrując przez dżunglę i przemieszczając się z miejsca na
miejsce. Owe różne grupy mogły dotrzeć na teren Ceibal, aby wspólnie wznieść budowle o charakterze publicznym i
uczestniczyć w ceremoniach przez okres kilkuset lat. Jak podaje Inomata,
sytuacja ta przypuszczalnie pozwoliła na zacieśnienie więzów społecznych, przyjęcie
nowego trybu życia i ostatecznie doprowadziła do uformowania nowego
społeczeństwa, przyczyniając się do późniejszego rozwoju cywilizacji Majów. Proces
dokonywał się stopniowo aż do czasu, kiedy to w latach 400-300 p.n.e. Majowie
stali się w pełni osiadłym, rolniczym społeczeństwem, uprawiającym kukurydzę.
Melissa Burhan, współautorka publikacji i absolwentka
antropologii z University of Arizona przekazała, że najbardziej fascynującym i
nieoczekiwanym rezultatem badań przeprowadzonych w Ceibal jest odkrycie tego starożytnego „tygla” i wykazanie, że
różni ludzie, prowadzący odmienny tryb życia, koegzystowali w harmonii przez
pokolenia zanim stali się bardziej jednolitym społeczeństwem.
Takeshi Inomata i jego zespół z University of Arizona prowadzili
wykopaliska w Ceibal przez dziesięć
lat. W badaniach uczestniczyli również uczeni z USA, Kanady, Gwatemali i
Japonii. Ich prace były sponsorowane przez: Alphawood
Foundation; the National Geographic Society Committee for Research and
Exploration; the National Endowment for the Humanities; the Ministry of
Education, Culture, Sports, Science and Technology – Japan
KAKENHI i the Japan
Society for the Promotion of Science KAKENHI.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz