Legendarne Chicomoztoc – „miejsce siedmiu jaskiń” - od lat fascynowało uczonych.
Niektórzy uważali, że jest to tylko miejsce mitologiczne, które w
rzeczywistości nie istniało. Inni sądzili, że leżało w rejonie Tuli czy też na
ziemiach obecnych meksykańskich stanów Zacatecas lub Sinaloa. Chicomoztoc zostało przedstawione w
kodeksach: Historia Tolteca-Chichimeca,
Tira de Peregrinación, Códice Azcatitlán, Códice Ríos i Códice
Chimalpopoca. O tym wyjątkowym miejscu wspominali też kronikarze Tezozómoc,
Durán, Sahagún i Torquemada.
Chicomoztoc - "miejsce siedmiu jaskiń" przedstawione w Historia Tolteca-Chichimeca |
Droga z Chicomoztoc, którą w XII w. n.e. grupa Chichimeków wędrowała do
Choluli, została ukazana na jednej z czterech XVI-wiecznych Map z Cuauhtinchan. Mapa została
wykonana przypuszczalnie w latach 1530 – 1590 n.e. i otrzymała nazwę miasta, w
którym ją znaleziono, czyli Cuauhtinchan (w stanie Puebla). Archeolog Tim Tucker z
Mesoamerican Research Foundation – zainteresowany jaskiniami, które w czasach
prekolumbijskich wykorzystywano w celach rytualnych – po dokładnym
przeanalizowaniu Mapy z Cuauhtinchan II
wysunął hipotezę, że legendarnym Chicomoztoc,
stanowiącym naturalny system jaskiń, mogło być wzgórze Chiconauhtla na ziemiach
obecnego stanu Meksyk. Zdaniem Tuckera, w górnej, lewej sekcji tej mapy nie
przedstawiono Doliny Meksyku ani Tenochtitlan (jak wcześniej sugerowali
badacze), ale Dolinę Teotihuacan, gdyż przede wszystkim należy dokładnie
rozważyć obszar geograficzny. Na płótnie o wymiarach 1 na 2 metry ukazane są glify
określające toponimy, a mapa obejmuje teren 24 864 metrów kwadratowych , leżący pomiędzy obecnymi stanami Tlaxcala, Puebla, Veracruz, Morelos, Meksyk i Dystryktem Federalnym.
Fragment Mapy z Cuauhtinchan II, pokazujący rejony leżące w okolicy szczytu Pico de Orizaba (ilustracja z książki Tima Tuckera i Miguela Medina Jaén) |
Celem badań Tuckera jest
przeanalizowanie mapy pod różnymi względami, ze zwróceniem uwagi na geografię,
topografię, hydrologię, florę i faunę, geologię i mineralogię, a także dwa typy
jaskiń: naturalne z typowym wejściem i modyfikowane, czyli podziemne, wykopane przestrzenie ze sztucznymi wejściami.
Porównanie
scen przedstawionych w Tira de
Peregrinación (na górze)
i na Mapie z Cuauhtinchan II (na dole)
(ilustracja z
książki Tima Tuckera i Miguela Medina Jaén)
|
Tucker wyjaśnił, że glify
toponimiczne i topograficzne cechy krajobrazu na mapie nie pokazują terytorium
zgodnie z punktami kardynalnymi, a zatem górna część mapy nie wskazuje kierunku
północnego jako strony świata. Biorąc za punkt wyjścia północno-wschodnią część mapy, przemieszczając się w kierunku północnym, przechodzi się przez la Malinche , Apizaco,
Calpulalpan, docierając do Doliny Teotihuacan. Jednocześnie archeolog podaje, że z Choluli prowadzą dwie trasy, z
których jedna wykorzystywana była jako zwykła droga, a druga miała
przeznaczenie rytualne. Pierwsza z nich dochodzi do Apizaco i kieruje się na
zachód, a druga dociera do Atlihuetzian i dalej również podąża w kierunku
zachodnim, przy czym obie prowadzą do Doliny Teotihuacan, a stamtąd kierują się
na południe. Takie dowody, oparte na kartografii i topografii świadczą, że
wzgórze Chiconauhtla mogło być legendarnym Chicomoztoc, choć – jak podkreśla
Tucker – jego hipotezę mogą potwierdzić lub odrzucić dopiero prace archeologiczne.
W swym artykule, opublikowanym
wraz z Miguelem Medina Jaén (z Narodowego Instytutu Antropologii i Historii
INAH w Meksyku) w książce „Mapa de
Cuauhtinchan II. Entre la ciencia y lo sagrado”, Tucker podaje, że w różnych dokumentach, w tym w Historia Tolteca-Chichimeca
i na Mapie z Cuauhtinchan II, glif w formie schodkowej budowli symbolizuje świątynię-jaskinię, stanowiącą replikę
miejsca o charakterze sakralnym. W taki sposób zaznaczano na mapach miejsca, w
których Chichimekowie, podczas swej wędrówki, wznosili niszę –
„świątynię-jaskinię”, gdzie pozostawiali święte zawiniątka z relikwiami
bóstw-patronów, prowadzących swój lud do nowej ziemi. Na Mapie z Cuauhtinchan II, na wprost legendarnego Chicomoztoc, pojawia się taki sam znak schodkowej budowli, we wnętrzu której odbyła się ceremonia rozpoczynająca
exodus siedmiu narodów w kierunku Choluli.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz