Metafora i symbolika to podstawowe narzędzie mówienia o rzeczach abstrakcyjnych i niematerialnych. Dzięki niej poszczególne pojęcia otrzymują szeroki zakres znaczeń i skojarzeń. Na przykład wśród ludów mezoamerykańskich powszechnie uważano, że ludzie są jak kukurydza lub kwiaty, które są sadzone w ziemi, rodzą się, by umrzeć, ale jednocześnie niosą w sobie ziarno odrodzenia. Metafory mogą być różne, w zależności od tego, na jaki aspekt obiektu chcemy zwrócić uwagę, na przykład Majowie wyobrażali sobie Ziemię albo jako prostokątny dom lub pole kukurydzy, albo jako wielkiego kajmana pływającego po powierzchni pierwotnego oceanu, albo jako skorupę wielkiego żółwia.
Głowy szlachetnie urodzonych były często deformowane oraz dekorowane tak, aby przypominały kolby kukurydzy (fot. Wikimedia Commons) |
Prekolumbijska sztuka Mezoameryki obiema garściami czerpie z tego bogactwa obrazów i skojarzeń, a system symboliki ikonograficznej rozwija się równolegle do pisma, a nawet go wyprzedza. W majańskim klasyku złożoność inskrypcji hieroglificznych idzie w parze z towarzyszącą im ikonografią, której siła leży w subtelnej dwuznaczności i umiejętności przekazywania znaczenia na różnych poziomach. W tej samej scenie król przebrany w odpowiedni strój jest zarazem aktorem, który gra rolę bóstwa i samym bogiem. Błyskawica może być przedstawiona jako dymiący wąż lub siekiera (najczęściej krzemienna), krew jako wijące się węże albo krople, z których wyrastają słodkie kwiaty, a dojrzała kolba kukurydzy nal jako ludzka głowa oczekująca ścięcia.
Majański profil. Narodowe Muzeum Antropologii w mieście Meksyk (fot. Boguchwała Tuszyńska) |
Koliber (fot. Dick Daniels/ Wikimedia Commons) |
Lilie wodne na jeziorze Izabal w Gwatemali (fot. Boguchwała Tuszyńska) |
Kolejne ważne elementy świętego krajobrazu to jaskinie i góry. Jaskinie ch'e'n były traktowane z pewną ambiwalencją: z jednej strony jako źródło życia, z drugiej jako przejście do strasznego świata podziemnego, ale niewątpliwie były ważne. Wykopaliska pod Piramidą Słońca w Teotihuacan pokazały, że została ona zbudowana dokładnie ponad czteroramienną jaskinią. Natomiast góry witz były uważane za święte i wznoszono na nich sanktuaria. Świątynie były często projektowane jako symboliczne góry, do których wchodziło się przez paszczę wielkiego potwora.
--------------------
Czytaj także: Amerykańskie mity o stworzeniu świata i człowieka - Aztecki pochówek i święte drzewo w Tenochtitlan - Bogowie w ikonografii El Mirador - Cenote - droga do zaświatów - Jaguary – zwierzęta budzące grozę i uwielbienie - Jaskinie, góry i piramidy w wierzeniach Majów - Krwawe rytuały - Maski z El Zotz mówią o wierzeniach Majów - Mityczne tablice Azteków - Nietoperze w sztuce Majów
--------------------
- Lakoff, George i Mark Johnson. Metaphors We Live By. University of Chicago Press 1980 [2003]
- Miller, Mary i Karl Taube. An Illustrated Dictionary of the Gods and Symbols of Ancient Mexico and the Maya. Thames & Hudson 1993 [2011]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz